actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 11:09
kristof.v*rbruggen kristof.v*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 19
Zo zal een pakje sigaretten er voortaan uitzien

De sigarettenpakjes zien er vanaf mei volgend jaar anders uit. Europa heeft beslist dat de voor- en achterkant voor minstens 65 procent moet bestaan uit waarschuwingen en informatie voor wie wil stoppen met roken. Ook op de zijkanten van de pakjes komen waarschuwingen. Hoe dat er in de praktijk uitziet, maakt de Europese Commissie nu duidelijk met een voorbeeld.

Nog nieuw is dat de waarschuwende foto verplicht op beide kanten van het pakje moet. Daardoor is het voor winkeliers niet meer mogelijk om de foto bij het uitstallen van de pakjes weg te stoppen. Verder staat de vermelding van het merk straks verplicht onder de waarschuwingen, dat is nu nog andersom.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) werkt nog aan de omzetting van de nieuwe richtlijn, maar zegt tegen mei 2016 klaar te zijn. Ook in ons land komen de nieuwe pakjes er dus over zeven maanden aan. Het is ook goed gezien om de foto aan twee kanten te laten afdrukken, daardoor kan de winkelier het niet meer verbergen.

bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151019_01928284

mening: Ik vind het goed dat Europa er met bezig is om het roken te stoppen. Of de mensen te laten weten dat ze niet enkel hun eigen gezondheid schaden, maar ook dat van mensen rondom hun. De foto gaat hierbij denk ik wel wat helpen, omdat je zo de mensen hun gevoelens raakt. Alhoewel gaan de kettingrokers en de verslaafde mensen er niet door gaan stoppen. Het is goed gezien om de foto langs beide kanten op het pakje te zetten, zo kan de winkelier het niet meer verbergen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2015, 11:32
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Het is een heel goed idee om de pakjes sigaretten aan te passen. Ik heb in de winkel nog niet veel choquerende boodschappen gezien op de pakjes sigaretten. Ik vraag me af of dit echt effect zou hebben op de verkoop, mensen die roken kennen de gevaren hiervan. Het kan wel een effect hebben op mensen die willen beginnen met roken. Op het vernieuwde pakje zou bijvoorbeeld komen te staan dat jouw rookgedrag ook een invloed heeft op de gezondheid van je kinderen, familie en vrienden. Dit kan beginnende rokers wel afraden om te beginnen roken denk ik. Hopelijk heeft het ook effect op de personen die al roken, maar nog niet hebben nagedacht over de effecten van hun rookgedrag op hun naasten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2015, 17:42
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Dit is een goed initiatief maar ik vraag me af of dit een effect zal hebben bij rokers? Om welke waarschuwingen en informatie gaat het concreet? Ik hoop dat meerdere mensen het gevaar van roken (beginnen) inzien en dat ze weten dat ze niet alleen schade toebrengen aan zichzelf, maar ook aan anderen. Uiteraard zullen ze dit wel weten maar hier wordt soms te licht over gedaan. Moeders of vaders die bij hun kinderen roken 'want ach, er overkomt hen vast niets' denkt men. Als men de verpakkingen gaat veranderen (afhankelijk van wat er exact op de verpakking komt te staan) kan iemand geshockeerd en wie weet zelfs gestimuleerd worden om te stoppen met roken. Net zoals Elke denk ik dat het eerder een effect zal hebben op beginnende rokers, maar je weet natuurlijk nooit.

Als er een informatiedag op school wordt gegeven omtrent roken, kan men best vertrekken vanuit foto's. Deze zullen waarschijnlijk allesbehalve aangenaam zijn, maar zo worden ze wel onmiddellijk geconfronteerd met de waarheid en de resultaten. Op deze site staan enkele beelden van sigarettenpakjes. De vraag is natuurlijk of deze verpakkingen effect zullen hebben maar toch is voorkomen beter dan genezen!

Laatst aangepast door N*ra.Rabah : 20th October 2015 om 17:51.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2015, 18:51
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Ik denk niet dat dit veel zin heeft. Enkele jaren geleden kondigde men ook met veel trala aan dat er schokkende afbeeldingen op pakjes sigaretten gingen komen, en de rokers zouden massaal gaan stoppen wanneer ze zo rechtstreeks met de gevolgen geconfronteerd zouden worden. Ik kan niet voor iedereen spreken, maar in mijn eigen omgeving is er destijds érg lacherig gereageerd op deze nieuwe, 'ingrijpende' maatregel ("Welk prentje heb jij? Da's een nieuwe! Wisselen?"...)
Een afbeelding of een stukje tekst is veel te gemakkelijk om te negeren. Ik heb als roker al letterlijk honderden van die waarschuwingen op mijn sigaretten zien passeren, maar juist omdat het zo'n gewoonte wordt, let hier eigenlijk niemand nog op.
Men zou beter eens investeren in grootschalige campagnes bij jongeren op school, waar het nog wél veel zin heeft om te waarschuwen voor de gevaren. Eens de middelbare school gepasseerd, zijn mensen in mijn ogen amper nog vatbaar voor argumenten van buitenaf.
Een andere manier die wél zinvol zou zijn in mijn ogen, is de sigaretten in één keer aanzienlijk duurder maken. Niet, zoals nu al jaren gebeurt, elk jaar tien cent, maar vijf euro in één keer. Mensen denken zelfs niet over stoppen wanneer hun sigaretten maar tien cent duurder worden (net zoals mensen niet gaan stoppen met cola drinken omdat deze 1 cent duurder wordt...)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.