actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2015, 16:23
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Vroege opsporing van huidkanker kan 1.250 levens redden

Het vroegtijdig opsporen van huidkanker kan 1.250 levens redden. Dat blijk uit het eerste Belgische onderzoek over de impact van huidkanker. ‘Impact of skin cancer in Belgium & potential reduction of the impact by effective prevention programs’ is de titel van het onderzoek, dat maandag werd voorgesteld tijdens een rondetafel in de Kamer.

Huidkanker is een van de meest frequente en snelst stijgende vormen van kanker. Elk jaar zijn er 13 procent meer mensen die de ziekte krijgen. Melanomen, de gevaarlijkste vorm van huidkanker, eisen elk jaar ongeveer 400 mensenlevens. Ze treffen bovendien een relatief jonge populatie waardoor ze een belangrijke impact hebben op de indirecte kosten (werkonbekwaamheid, morbiditeit en mortaliteit).

114 miljoen euro

De studie van professoren Lieven Annemans en Lieve Brochez analyseerde de kosten van huidkanker en anderzijds de kosteneffectiviteit van secundaire preventie. Uit hun onderzoek blijkt dat de ziekte de maatschappij jaarlijks 114 miljoen euro kost. Over een totaal van 20 jaar, rekening houdend met de toename van het aantal gevallen, zou dat zelfs 5,9 miljard euro zijn. Preventie kan 1.100 levens redden. Bij vroegopsporing zijn er dat 1.250.

‘Deze voorlopige resultaten vragen nog verder onderzoek naar de optimale modaliteiten van preventie en screening’, zo besluiten beide onderzoekers.

Bron: De Standaard, 19/10/2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151019_01926873

Als er zoveel mensenlevens gered kunnen worden door een vroegere opsporing van huidkanker vind ik dat de overheid meer moet doen in de preventie van deze kanker. Door bijvoorbeeld via de media op te roepen om ons in te smeren als de zon te fel is. Ze kunnen ook mensen oproepen om zich te laten testen op huidkanker bij de huisarts waardoor het nog vroeger ontdekt kan worden. Ik vind het wel vreemd dat het vooral de relatief jonge mensen treft. Misschien kan men dan de jongeren via social media aansporen om zich beter te beschermen tegen huidkanker.

Laatst aangepast door Jens.W*uyts : 19th October 2015 om 16:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2015, 20:41
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Het is een zeer goed voorstel van Jens om deze oproep via sociale media te verspreiden. Het is enorm belangrijk om mensen te sensibiliseren op dit vlak. Huidkanker is iets dat zeer gevaarlijk is en wat vaak onbekend is. Melanonen kunnen bijvoorbeeld voortkomen uit goedaardige moedervlekken. Ik heb hier ook last van. Voor mij is dit zo banaal dat het voor mij misschien nog gevaarlijker kan zijn. Het is dan ook enorm belangrijk om dit eigenlijk elk jaar opnieuw te testen. Nu gebeurt het verkondigen van het insmeren via het weerbericht, maar het kan inderdaad ook vaker en via betere media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.