actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 21:14
Dennis D*uurloo Dennis D*uurloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: viersel
Posts: 25
Borstkankerpatiënte tovert littekens om in kunstwerk: "Zo heb ik controle over mijn l

Nikki Black kreeg op haar 23ste te horen dat ze borstkanker had. Een dubbele amputatie bleek de enige uitweg, maar de jongedame uit Philadelphia liet de moed niet zakken. "Door mijn littekens om te toveren in een uniek kunstwerk voelt het alsof ik de controle over mijn lichaam weer veroverd heb."
Geen tepels dus tijdens de borstreconstructie, wél fleurige tatoeages in de vorm van een hart. "Ik ben diegene die opnieuw de beslissingen neemt. Nu voel ik me opnieuw veilig en geborgen in mijn eigen lichaam", aldus de comédienne uit Los Angeles.


Nikki was er kapot van toen een dokter haar in juni aan de telefoon het vreselijke nieuws vertelde. ""Hoe kon dat nu? Niemand in de familie heeft ooit die diagnose gekregen. Ik werd er compleet moedeloos van."

Steun
Gelukkig kreeg ze heel wat steun uit het comedywereldje. "Mijn vrienden kochten me cadeautjes, zoals komboecha (thee; nvdr) en whisky. Ze waren er echt voor mij."

In juli ging Nicki onder het mes. "Dat lichaam lijkt niet meer van jou en sommige commentaren maakten het er niet beter op. Enkele mannen vroegen zelfs welke cup ik zou laten steken, alsof mijn ziekte iets seksueels uitstraalde."

Bloedklonter
De borstreconstructie kon niet onmiddellijk plaatsvinden omdat Nikki chemotherapie onderging. "Je menstruatie stopt, je krijgt opvliegers, je voelt je gewoon niet meer lekker in je vel. Ik haatte al die vreselijke neveneffecten. Mijn tegengif? Make-up gebruiken om tekeningen te maken op mijn kale hoofd."

Nikki kreeg ook af te rekenen met een bloedklonter in haar hart. "De volgende dag is mijn hart zelfs enkele seconden gestopt met kloppen. Deze traumatische ervaring heeft er mij uiteindelijk toe aangezet om mijn borsten te 'versieren' met tattoos. Ik wilde zelf weer beslissingen nemen over mijn lichaam."

"Bescherming tegen de wereld"
Nicki contacteerde daarop Holly Feneht, een tattoo-artiest die al de nodige ervaring heeft met borstkankerpatiënten. "Toen ik dat eerste ontwerp zag, moest ik bijna huilen." Haar moeder nam de kosten voor haar rekening. "Het hoort toch niet dat ik moet betalen om mijn tepels te vervangen, zei ze me."

Haar vrienden kregen het resultaat via foto's te zien en reageerden fantastisch. "Fijn dat ze mijn lichaam waarderen op een niet-seksuele manier. Die tattoos voelen als een bescherming tegen de wereld. Eindelijk kon ik beslissen hoe mijn lichaam eruitziet."


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...-heroverd.dhtml


Mening: Dit is een zeer goed voorbeeld voor alle vrouwen die te kampen hebben gehad met borstkanker. In mijn ogen staat zij als symbool voor doorzetting en optimisme.
Ondanks dat ze te kampen heeft gehad met deze vreselijke ziekte heeft ze blijven doorzetten en vaan haar littekens een prachtig symbool gemaakt waarin velen vrouwen kracht kunnen uitputten. Het brengt de aandacht ook ineens terug tot het steeds groter wordende probleem van deze ziekte. Maar met vrouwen zoals haar, zullen velen toch de kracht vinden om niet op te geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.