actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2015, 10:30
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
WGO zet rood vlees naast alcohol, asbest en sigaretten

WGO zet rood vlees naast alcohol, asbest en sigaretten

Volgens de Britse pers kondigt de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) vandaag aan dat (bewerkt) rood vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen komt. Dezelfde lijst waarop ook alcohol, asbest en sigaretten prijken.
‘Kankerverwekkend’ wil niet zeggen dat u dood valt zodra u ernaar kijkt, maar het betekent dat u zich maar beter aan de aanbevolen dosis kunt houden – in sommige gevallen kan die nul zijn – en dat minder gebruiken nog beter is.


Vers rood vlees, zoals biefstuk, lamsbout en varkenskoteletten, zou op de WGO-lijst met ‘waarschijnlijk kankerverwekkende stoffen’ komen. Bewerkt rood vlees, zoals charcuterie, bacon, hamburgers, worsten en gehakt, zou in de categorie ‘kankerverwekkend’ komen.

Het verschil tussen beide categorieën is de stevigheid van het bewijs. Het is statistisch heel moeilijk om een eenduidig verband tussen voedsel en kanker te leggen, omdat kanker soms pas jaren later opduikt, en je alle andere mogelijke oorzaken moet uitsluiten – wat alleen lukt door tienduizenden mensen jarenlang te volgen.

'Geen paniek'

‘Eén voedingsproduct aanwijzen als grote boosdoener zou de waarheid geweld aandoen’, zegt Anneleen Vandewynckel van sectorfederatie Fenavian. ‘Ik steek met een gerust hart af en toe salami tussen de boterhammen van mijn dochter, en dat is niet meer dan terecht.’

‘Het zou me niet verbazen als rood vlees inderdaad op de WGO-lijst van kankerverwekkende stoffen terechtkomt’, zei dr. Luc Colemont van de vzw Stop Darmkanker aan Het Nieuwsblad. Maar ook Colemont waarschuwt voor paniek: ‘Het heeft geen zin om mensen te verbieden nog biefstuk te eten’. Vlees is trouwens een interessante bron van eiwitten, en het levert ook vitaminen, mineralen en omega-3 vetzuren. Sommige aminozuren (bouwstenen van eiwitten) haal je vlotter uit vlees dan uit een plantaardig dieet. Zoals altijd moet je voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Dat leidt volgens experts tot de aanbeveling om niet meer dan een halve kilo rood vlees per week te eten.

DS, 26/10/2015

Eigen mening: Ik denk niet dat dit artikel opeens paniek gaat zaaien, en dat mensen geen rood vlees meer eten. Er worden zowel voor- als nadelen gegeven en een richtlijn van hoeveel rood vlees je best eet. Anders zou dit een grote invloed hebben op de voedingsindustrie. Ik weet niet hoe het bij de gemiddelde Vlaming is, maar ik eet niet zoveel rood vlees. Ik moet al moeite doen om 2 stukjes rood vlees in de maand te eten. Natuurlijk komt hier wel nog charcuterie bij, maar dat beseffen mensen vaak niet.
Alcohol is ook kankerverwekkend en toch zie ik niet dat mensen hun drinkgewoonten aanpassen. Het fijnstof in de lucht is ook niet gezond en toch blijven mensen met de auto rijden. Ik ben ervan overtuigd dat er zoveel aspecten een invloed hebben op je gezondheid. Dat ene stukje vlees in de week zal ik hiervoor niet laten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2015, 20:05
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Toen ik het nieuws vanmiddag op tv hoorde, verschoot ik eerlijk gezegd niet. Ik wil niet weten wat ze vandaag de dag allemaal bij vlees toevoegen om het beter te laten smaken of het langer te kunnen bewaren. Dit begint al bij het kweken van de runderen waar o.a. hormonen worden ingespoten voor een 'mooier' stukje vlees. Hierdoor is het bewerkt rood vlees dan ook kankerverwekkender als het onbewerkt. Dit doordat het langer houdbaar moet zijn of een sterkere vleesgeur moet hebben. Ikzelf ben al anderhalf jaar vegetariër en ben nog steeds ontzettend tevreden over die keuze. Ik hoop dat door dit nieuws iedereen toch eens twee keer gaat nadenken vooraleer vlees te eten. En het niet allemaal zo als vanzelfsprekend beschouwd. We leven in een wereld waarin alles beter, mooier en groter moet zijn en liefst voor zo weinig mogelijk geld. Deze combinatie bestaat niet! Maar om wel te voldoen aan de vraag van de consument gaan ze sjoemelen met vlees, wat ik in sommige gevallen niet meer vleeswaardig kan noemen. Als gevolg krijgen we dan te horen dat rood vlees kankerverwekkend kan zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.