actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2015, 16:27
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Sofie (6) kan voor het eerst naar school dankzij verboden cannabisolie

MAASMECHELEN / OPGRIMBIE / PEER / WIJCHMAAL - Dankzij een behandeling met cannabisolie kan Sofie Voncken, een zesjarig meisje met epilepsie, voor het eerst naar school. Dat meldt Het Laatste Nieuws. De olie is echter een verboden product in ons land, iets wat dringend moet veranderen, zeggen de ouders van Sofie in de krant. “Sinds onze dochter de olie gebruikt, is ze een andere meid geworden.”
De zesjarige Sofie Voncken lijdt aan een zware vorm van epilepsie en had soms tot 50 aanvallen per dag. Een behandeling met zware medicatie had na vier jaar nog altijd weinig resultaat, waardoor haar ouders naar alternatieven op zoek gingen.

In mei schreven de ouders zich in bij de vzw MEDCAN, die zich ontfermt over patiënten die medicinale cannabis gebruiken. Sindsdien geven ze hun dochter ook cannabisolie. Dat is een verboden product in ons land, maar de behandeling slaat wel aan. “Onze dochter is echt een andere meid geworden”, zegt vader Jean-Pierre in de krant. “Voor het eerst in haar leven gaat ze naar school in Wijchmaal. Ze kleedt zich zelfstandig aan, ze eet flink en speelt met haar tweelingzusje Sara. Allemaal dingen die door haar ziekte eerst onmogelijk leken. Cannabisolie heeft ons gezin gered.”

“In de steek gelaten”

De familie Voncken organiseert zaterdag een benefiet voor MEDCAN. “De vzw kan patiënten doorverwijzen naar een Nederlandse apotheker, die de olie wel mag voorschrijven. Wij voelen ons in de steek gelaten door minister Maggie De Block. We willen niet in de gevangenis terechtkomen, we willen alleen onze dochter helpen”, aldus mama Urszula Milata.

Het benefiet vindt plaats in zaal Sint-Martinus in Opgrimbie en begint om 14 uur. Een ticket kost 10 euro.

Bron: Het Nieuwsblad - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151022_01932574

Mening: Hoewel dit artikel een beetje dramatisch inspeelt op onze emoties door de hoge zieligheidsfactor, vind ik wel dat hier een erg relevante kwestie aangehaald wordt. Cannabis blijkt in vele gevallen een érg efficiënt medicijn te zijn, dat bovendien veel minder schadelijk is dan een hele resem pillen slikken. Ik herinner me een voorbeeld van een jongetje met een gelijkaardige aandoening, dat jarenlang medicijnen kreeg voorgeschreven, die uiteindelijk niet erg veel hielpen. Zijn ouders grepen uit wanhoop ook terug naar (illegale) cannabisolie, dat ook hier wonderen leek te verrichten. Hierna rees wel een nieuw probleem op: het kind bleek na jaren pillen slikken zó afhankelijk van al deze zware medicijnen, dat een vreselijke afkickperiode volgde.
Wat ik hier mee wil aanhalen, is dat cannabis wel degelijk erg positieve medicinale eigenschappen heeft, en stukken minder ingrijpend is dan zware medicatie (vooral voor jongeren). Ook inzake pijnbestrijding en lastvermindering voor terminaal zieken zijn de positieve effecten meermaals bewezen. Ik vind het dan ook jammer dat een middel als dit illegaal blijft. Het is belangrijk dat de regering inziet dat er een groot verschil is tussen jointen roken als een hippie, en een verantwoord medicinaal gebruik van cannabis. Cannabisolie, zoals gebruikt in dit artikel, heeft een helemaal andere uitwerking dan wiet roken, het is dan ook niet zo dat dit kindje de hele dag stoned rondloopt. Wanneer een product zulke positieve gevolgen heeft, is het in mijn ogen belangrijk hiervoor open te staan en dit uit de illegaliteit te halen. Zoals de ouders in het artikel aangeven, willen zij gewoon het leven van hun kind zo aangenaam mogelijk maken en hiervoor niet als criminelen bekeken of behandeld worden.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 22nd October 2015 om 16:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.