actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th March 2018, 23:23
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Colruyt blijft schuldig aan illegale tabaksreclame

Het Brusselse hof van beroep heeft de Colruyt-warenhuizen maandag veroordeeld tot een geldboete van 270.000 euro omdat ze zich schuldig hebben gemaakt aan illegale reclame voor tabakswaren. In mei 2013 had de Brusselse correctionele rechtbank het bedrijf al tot een boete veroordeeld, waartegen het in beroep was gegaan. Daar kreeg Colruyt nu ongelijk.

Volgens het hof van beroep overtrad de nv Etablissementen Frans Colruyt het verbod op tabaksreclame op vier manieren: door tabak te verkopen onder de prijs die op de fiscale zegels staat, door hoeveelheidskortingen te geven, door op bepaalde data extra kortingen te geven en door de zogenaamde ‘kampkortingen’ die aan jeugdbewegingen werden toegekend.

De advocaten van Colruyt voerden aan dat de prijs van een product onderdeel uitmaakt van de verkoop en niet beschouwd kon worden als reclame. De prijs op de fiscale zegels was volgens de verdediging bovendien de maximumprijs, die gebruikt werd om de accijnzen vast te leggen.

‘Een detailhandelaar mag de tabaksproducten niet tegen een hogere prijs verkopen omdat de staat dan inkomsten zou mislopen’, aldus de verdediging. ‘Wie onder die prijs verkoopt, snijdt alleen in zijn eigen winstmarge maar doet niets illegaals.’

Minimumprijs

Nog volgens de verdediging mocht de overheid geen minimumprijs opleggen omdat dat in zou gaan tegen de regels van de Europese Unie, meer bepaald het vrij verkeer van goederen en de vrije mededinging. Het Europees Hof van Justitie oordeelde echter dat de Belgische regeling, waarbij detailhandelaars geen tabaksproducten mogen verkopen onder de prijs die de fabrikant of importeur op de fiscale zegel heeft gezet, niet in overtreding was met de Europese regels.

Bron: De Standaard, 05/03/2018

Eigen mening: Ik vind dat Colruyt terecht schuldig bevonden is. Ik was best verbaasd dat winkelketens nog steeds meer belang hechten aan hun winstmarge dan aan de morele waarden en normen, noch de gezondheid van hun klanten. Hoeveelheidskortingen, op bepaalde data extra kortingen en zogenaamde "kampkortingen" toekennen aan tabakswaren is voor mij werkelijk alle gekheid op een stokje. Ik zou het misschien niet meteen omschrijven als reclame, zoals het Brusselse Hof van beroep dat doet, maar ik vind het minstens consumenten stimuleren om tabak te kopen. Ik maak mij hierbij vooral zorgen voor beïnvloedbare doelgroepen zoals jongeren, die roken nog steeds vaak als "cool" ervaren. Zulke kortingen en een te lage prijs toekennen zorgt er volgens mij voor dat die drempel tot tabakswaren kopen nog lager is, dan die reeds is. Daarnaast vind ik ook dat het onze samenleving weerspiegeld: de gezondheid van de Belgen en moreel juist beslissingen zijn ondergeschikt aan de economie, geld en winst maken. Dit vind ik heel jammer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.