actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 09:09
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Leegloop bij N-VA in zeven Limburgse gemeenten

Leegloop bij N-VA in zeven Limburgse gemeenten

N-VA heeft in zeven Limburgse gemeenten af te rekenen met dissidenten in eigen rangen, maar dat verontrust de partijtop allerminst. "Het is een vrij normaal verschijnsel dat te maken heeft met de snelle groei van de partij", zegt partijlid Jan Peumans vandaag in Het Belang van Limburg. Ook politicoloog Johan Ackaert is niet verwonderd over de N-VA-strubbelingen, maar verwacht dat ze wel eens bepalend kunnen zijn bij de komende verkiezingen.

In Wellen stappen twee raadsleden uit de partij. Verder zijn er dissidenten bij N-VA in Beringen, Borgloon, Houthalen-Helchteren, Lummen, Nieuwerkerken en Peer.

Jan Peumans spreekt niet tegen dat N-VA meer dissidenten kent dan andere partijen, maar schrijft dat toe aan de snelle groei van de partij. "Als je op Vlaams niveau groeit van 200 naar 1.600 raadsleden, is er links en rechts altijd wel iemand die zich geroepen voelt om te stoppen. Dat is een vrij normaal verschijnsel, we moeten daar niet paniekerig over doen".

Verlies in de toekomst
Ook voor politicoloog Ackaert (UHasselt) stond het in de sterren geschreven dat de N-VA de meeste interne strubbelingen zou krijgen. "Een partij in de lift die niet kan terugvallen op stevige lokale structuren, kan wel zeer snel succes krijgen, maar dat werkt niet op lange termijn. VLD heeft hetzelfde meegemaakt toen Verhofstadt Open Vld oprichtte".

Ackaert verwacht dat de perikelen in de lokale afdelingen en een voorzitter die zich vooral bekommert om de Antwerpse politiek N-VA niet vooruit gaan helpen bij de verkiezingen volgend jaar. Zes maanden in de politiek is wel zeer lang. Maar terwijl N-VA de lokale verkiezingen heeft gewonnen op nationale thema's, zou het me niet verwonderen moesten ze de nationale verkiezingen verliezen op lokale thema's".

Bron: Belga, De Morgen, 22-10-2013

Eigen mening: Ik vind dit zeker een belangrijk bericht met het zicht op de volgende verkiezingen. Je moet al kiezer weten in welke partij het goed gaat en hoelang ze voorspellen dat deze ook zal blijven bestaan. Dat het bij N-VA toch wat dissidenten zijn vindt ik wel verontrustend gevoel. Ik begin me dan toch vragen te stellen over de werking van de partij. Maar politicoloog Ackaert geeft dan wel bemoedigende woorden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.