actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2012, 15:29
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Coene deelt geen gevoelige informatie meer met parlement

30/04/12 - 11u53 Bron: belga.be

Luc Coene, de gouverneur van de Nationale Bank van België, heeft naar eigen zeggen nog geen concreet voorstel gedaan over de herkapitalisering van Dexia. Hij riep vandaag de pers bijeen "om de puntjes op de i" te zetten.

Het woord dringendheid is nooit gebruikt
Luc Coene
Coene benadrukte dat hij niet gezegd heeft dat Dexia dringend een herkapitalisatie nodig heeft. De gouverneur ontkende ook dat hij het parlement "gebruikt" heeft, zoals vanuit politieke hoek gezegd werd.

Verschillende politici hadden de laatste dagen kritiek op Coene. Er was immers heel wat te doen over uitspraken van de gouverneur in de Kamercommissie over de opvolging van de financiële crisis, die achter gesloten deuren plaatsvond. Omdat een en ander uitlekte, deed Coene maandag uit de doeken wat hij precies gezegd had.

Coene kwam in het parlement voorstellen van de Nationale Bank voor nieuwe regelgeving voor de financiële sector toelichten, maar kreeg achteraf ook vragen over Dexia. Daarover zei hij "dat het herstructureringsplan dat ingediend werd bij de Europese Commissie, uitgaat van vrij optimistische hypothesen". Als die uiteindelijk minder optimistisch zouden uitdraaien, "zal dat een invloed hebben op de solvabiliteit", legde hij uit. En dan is er "een grote kans dat een herkapitalisatie onvermijdbaar is". "Het woord dringendheid is nooit gebruikt", voegde Coene eraan toe.

"Me geen twee keer laten vangen"
De gouverneur is "niet zinnens" zich "een tweede keer te laten vangen" en zal geen gedetailleerde informatie meer vrijgeven in het parlement. Hij ontkende ook met klem dat hij dat parlement gebruikt heeft om zijn boodschap wereldkundig te maken. "Dat zou ik wel zelf en rechtstreeks doen. Anders heb ik geen enkele controle over de timing en de inhoud", sneerde hij. "Ik heb eerder de indruk dat men mij gebruikt."

Volgens Coene worden in het dossier Dexia oplossingen gezocht "die de Belgische overheid zo weinig mogelijk kosten".

Vanackere
Hij was ook zeer te spreken over de communicatie van minister van Financiën Steven Vanackere, die hij regelmatig ontmoet. De CD&V-minister werd vorige week in het parlement al ondervraagd over de kwestie en gaf toen al te kennen dat hij van de Nationale Bank nog geen officiële melding gekregen heeft dat er nood is een een kapitaalverhoging bij Dexia.

bron: www.hln.be

eigen mening:
Deze man komt niet geloofwaardig over, hij kan mooi praten en de situatie naar zijn hand zetten. Daarbij komt nog dat zijn aanstelling ook niet onbesproken is geweest. In mijn ogen een dubieus geval... Verder is het woord dringendheid volgens hem niet gebruikt, als je tussen de lijntjes leest merk je duidelijk dat hoewel het woord niet letterlijk gebruikt is, het wel een kwestie is die zo snel mogelijk aangepakt moet worden als het fout gaat. Of wil meneer Coene de zaak nog verder op zijn beloop laten en Dexia, met België in zijn kielzog helemaal laten kelderen? De beste oplossing voor dit probleem is gewoon deze man vervangen door iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is en wel met de belangen van de mensen bezig is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.