actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2012, 14:32
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Eric Van Rompuy: 'echtscheidingstaks is klinisch dood'

Vlaams Parlementslid en voorzitter van de commissie Financiën Eric Van Rompuy (CD&V) zal dinsdag naar eigen zeggen 'moeten vaststellen dat de Vlaamse regering dinsdag haar voorstel van decreet voor een hoger verdelingsrecht terugtrekt'. Dat schrijft hij donderdag op zijn blog.


De verdubbeling van 1 naar 2 procent van het verdelingsrecht - een belasting die betaald wordt wanneer een onroerend goed verdeeld wordt onder verschillende eigenaars, bijvoorbeeld bij een echtscheiding - zorgt voor verdeeldheid binnen de Vlaamse regering. De regering keurde de verhoging tijdens de begrotingscontrole goed, maar sp.a zegt nu de 'echtscheidingstaks' te willen schrappen. Vrijdag komt het dossier opnieuw op de agenda van de regering.

Volgens Eric Van Rompuy zal de regering de hele verhoging van het verdelingsrecht moeten schrappen. De sp.a stelde voor de gezinswoning eruit te halen, maar volgens Van Rompuy zal dit tot 'perverse effecten' en 'enorme complicaties' leiden. De alternatieven die sp.a voorstelde, werden door Van Rompuys CD&V en N-VA verworpen.

'Het bord van de verhoging van de verdeeltaks is bijgevolg afgeveegd', schrijft Van Rompuy op zijn blog. 'Dinsdag zal ik als voorzitter van de commisie Financiën moeten vaststellen dat dit voorstel van decreet zal worden teruggetrokken door de Vlaamse regering.'

Van Rompuy vindt dat het nu aan de sp.a is om de gederfde inkomsten te compenseren binnen de bevoegdheden van haar ministers Pascal Smet (Onderwijs) en Ingrid Lieten (Armoedebestrijding, Innovatie en Media). Hun sp.a-collega Freya Van den Bossche wordt niet geciteerd.

Nog volgens Van Rompuy heeft hij in zijn 'jarenlange ervaring in het Vlaamse parlement zelden zulk deloyaal manoeuvre meegemaakt van een meerderheidspartij'.

Mening:

In dit soort situaties vraag ik mij enerzijds af of het inderdaad niet beter zou zijn om woningen hieruit te schrappen. Echtscheidingen brengen al kosten en problemen genoeg mee en ik vind het niet kunnen dat een regering dan ook nog eens inkomsten wil halen uit de persoonlijke problemen van mensen.
Anderzijds besef ik ook wel dat deze inkomsten nodig zijn. Een land moet nu eenmaal belastingen heffen om te kunnen blijven bestaan en leefbaar te blijven. Maar of hierin een verhoging moet komen? Ik heb er sterk mijn twijfels bij.
Wel zou het een goed idee kunnen zijn omdat mensen hierbij dan misschien minder snel gaan overgaan tot een scheiding en proberen hun huwelijk nog te redden.

Laatst aangepast door steffi.vandeneynde : 19th April 2012 om 14:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.