actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2012, 17:54
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Huizen en appartementen dalen in prijs

De prijzen van woonhuizen en appartementen zijn in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald. Dat is voor het eerst in jaren.

De gemiddelde prijs van een huis daalde in het eerste kwartaal met 2,3 procent tegenover het laatste kwartaal 2011. Een huis kost nu gemiddeld 222.434 euro. Bij appartementen is die daling nog groter: 4,6 procent. Een appartement kost nu gemiddeld 198.372 euro. De prijs van appartementen is dus opnieuw onder de symbolisch belangrijke grens van 200.000 euro gedoken.

Over amper drie maanden tijd gaat het om 'een belangrijke prijscorrectie', aldus notaris Bart Van Opstal, de voorzitter van de federatie. De prijsdaling zet zich door in zowel Vlaanderen, Brussel als Wallonië.

Gezond

Opvallend: het aantal vastgoedtransacties is in die periode stabiel gebleven tot zelfs licht gestegen (+0,4 procent), en blijft daarmee op een hoog niveau. Daaruit concludeert Van Opstal dat de vastgoedmarkt gezond blijft. 'De vele transacties tonen aan dat er vertrouwen is in de vastgoedmarkt.' Ongetwijfeld draagt de lage hypothecaire rentevoet bij tot de hoge activiteit.

Banken kennen evenwel over de eerste maanden van het jaar minder kredieten toe. Dat de activiteit toch hoog blijft, betekent dat er meer investeerders op de markt actief zijn. Mensen kiezen er dus voor om hun spaarcenten in vastgoed te steken.

Volgens Van Opstal is de prijscorrectie in het eerste kwartaal wellicht een gevolg van zelfcorrectie van de markt. 'De prijzen stijgen al lange tijd. De markt corrigeert na een tijd zichzelf.' Dé vraag is of de kentering in de prijzen zich ook de komende maanden voortzet en het begin wordt van een echte tendens. 'Voorlopig is het nog koffiedik kijken', stelt Van Opstal.

Regio's

Tussen de regio's zijn er belangrijke verschillen. In Vlaanderen bedraagt de gemiddelde prijs van een woning 239.190 euro (-0,4 procent), in Wallonië 166.841 (-1,3 procent) en in Brussel 391.404 euro (-0,6 procent).

De gemiddelde prijs van een appartement in Vlaanderen bedraagt nu 204.943 euro (-2,6 procent), in Wallonië 147.703 euro (-1,3 procent) en in Brussel 206.007 euro (-8,7 procent).

Bron: Huizen en appartementen dalen in prijs, 18-04-2012, DS (www.destandaard.be)

Mening:
Eindelijk eens iets waar de prijzen bij dalen! De prijzen van de vastgoedmarkt is de laatste tijd alleen maar blijven stijgen tot nu. Waar ik ook van verschoten ben, is dat de mensen wel bleven geloven en vertrouwen hadden in de vastgoedsectoren. Ik begrijp zeker dat heel wat mensen hun spaargeld in een dak boven hun hoofd steken. Wie wil er nu niet zijn eigen stekje?! Huren, kopen of bouwen, het heeft zo zijn prijskaartje!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2012, 19:41
Wim.Caers Wim.Caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 100
Ik vind het een goede zaak dat de prijzen van onroerend goed in België wat dalen. Als jong persoon/koppel een appartement of huis kopen en meer dan 200.000 euro moeten betalen is niet niks! Als je daarvoor gaat lenen, moet je al snel meer dan 1.000 euro per maand betalen en dat gedurende 25 of zelfs 30 jaar. In periodes van financieel-economische crisis stellen mensen normaal gezien de aankoop van een woning uit, omdat ze niet zeker zijn van hun werk en ze zonder werk een lening moeilijker kunnen terug betalen. Het is dan ook goed nieuws te horen dat de aankopen niet stilgevallen zijn. Wellicht zijn het ook mensen die een aankoop doen als investering omdat het geld op de spaarrekening toch maar weinig opbrengt...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2012, 20:37
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Een verrassend bericht! Aan de prijsstijging in de vastgoedsector leek maar geen einde te komen, maar nu, voor het eerst in jaren, dalen de prijzen van huizen en appartementen.
In dit artikel blijft men vaag over de toekomst, maar volgens financieel journalist en Knack-adjunt-hoofdrecteur Ewald Pironet zullen de prijzen nog verder dalen. De prijzen van huizen en appartementen zijn met deze daling immers nog steeds hoger dan in begin 2011.
Je kan deze prijsdaling natuurlijk langs twee kanten bekijken: het is een zeer positieve evolutie voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe woonst. Ik denk dan ook dat vele mensen na deze prijsdaling de stap durven zetten om een huis te kopen. Langs de andere kant is je huis wel aanzienlijk minder waard en dit kan een probleem vormen voor mensen die hun huis willen verkopen omdat bijvoorbeeld de kinderen de deur uit zijn.

bron: http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-r...00082249054.htm
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2012, 22:26
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Hoog tijd dat onze huizenprijzen dalen... Onze huizen zouden 56% te duur zijn. ..

Belgische huizen te duur?
(2/04/2012) Uit een studie van het prestigieuze 'The Economist' blijkt dat de overwaardering gemiddeld 56 procent bedraagt. België bevindt zich in de top drie van meest overgewaardeerde vastgoedmarkten, na Singapore (60 pct) en Hongkong (58 pct).
Bart Van Craeynest, hoofdeconoom van Petercam, wijst erop dat er ook in verleden al studies waren die aantonen dat de Belgische vastgoedmarkt te duur geprijsd staat. 'Iedereen raakt het daarover eens. Ook Deutsche Bank en het IMF waarschuwden eerder al voor een overwaardering. Die laatste baseerde zich onder meer op de inkomens, renteontwikkeling en verwachte bevolkingsevolutie om tot zijn conclusie te komen.'

Over hoeveel het vastgoed in ons land teveel geprijsd staat, wilde Van Craeynest zich niet uitlaten. 'The Economist' heeft het over 56 procent, andere studies houden het op ongeveer 20 procent. De evolutie is volgens de hoofdeconoom het gevolg van een jarenlange daling van de rentevoeten. 'Hierdoor steeg de beschikbare leencapaciteit en als mensen meer kunnen lenen, doen ze dat ook', aldus Van Craeynest.

Hij verwacht in elk geval een correctie, vroeg of laat. Die kan pijnlijk zijn voor de economie, maar dat hoeft niet per se. België heeft in elk geval het voordeel dat de bouwsector niet zo explosief is gegroeid als bijvoorbeeld in Spanje, waardoor een vastgoedcrisis bij ons minder effect heeft op de volledige economie.

Ook de Belgische hypotheekmarkt is nog redelijk gezond, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland waar men creatiever is omgesprongen met kredieten. 'Cruciaal wordt de evolutie van de rentevoeten. Als die plots zouden stijgen, kan dit een schok veroorzaken. Ook is het belangrijk dat de huizenprijzen niet blijven stijgen aan het tempo van de voorbije jaren. Hoe sterker die nog groeien, hoe pijnlijker', zegt Van Craeynest. Het beste scenario volgens de hoofdeconoom zou een geleidelijke stabilisering van de prijzen zijn, terwijl de rest van de economie en de inflatie blijven groeien.

http://fortissimmo.net/newsdetail.a...10&lang=NL&pl=6
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th April 2012, 22:35
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Ik ben blij dat de huizen en appartementen dalen in prijs. Maar ik hoop dat ze toch nog even blijven dalen. Zoals Nelleke aanhaalt, zijn de Belgische huizen heel duur. Ik ben echt nu al bang voor mijn toekomst. Hoe moet ik ooit een huis kunnen betalen? Kan ik nog 'leven' na zo een lening? Heel mijn leven afbetalen voor een dak boven je hoofd te hebben. Ik ben blij dat de prijzen al dalen, maar ze mogen toch nog even blijven dalen van mij. Het leven is echt duur vind ik. Ik zal pas overtuigd zijn van de 'dalende' prijzen, als ik dit ook echt zelf zo ervaar. Ik ben al blij dat ze in onze gemeente bouwgronden gaan verkopen die 20% goedkoper zijn voor de inwoners van ons dorp. Anders zou ik niet weten hoe ik alles ga moeten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.