actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2008, 20:46
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Schuldeisers Swissair 3e rang ontvingen voorschot

Schuldeisers Swissair 3e rang ontvingen voorschot
De schuldeisers in derde categorie van SAirGroup hebben een eerste voorschot ontvangen in het kader van de vereffening van de Zwitserse luchtvaartgroep. De voorbije maanden kregen zo'n 10.300 schuldeisers een deel van hun gevraagde som gestort. In totaal werd 320 miljoen Zwitserse frank verdeeld (zo'n 198,1 miljoen euro). Het voormalige Sabena, dat kort voor het faillissement was overgenomen door SAirGroup, eist 3,8 miljard Zwitserse frank (2,35 miljard euro).

Het voorschot kwam overeen met 5,3 pct van de schulden derde categorie, zo maakte vereffenaar Karl Wüthrich zaterdag bekend in een omzendbrief. Er volgen nog meer uitbetalingen, tussen de 2,4 en 9 pct. Het minimale dividend dat de schuldeisers ontvangen, werd op 7,7 pct bepaald, het maximale dividend op 14,3 pct.

Het is niet duidelijk of ook de Belgische schuldeisers iets hebben ontvangen en hoeveel. Curator Christian Van Buggenhout was zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.

In juni vorig jaar werd vanuit Zwitserland al eens 19 miljoen Zwitserse frank (11,5 miljoen euro) gestort op de rekening van Sabena. Dat geld was bestemd voor de RSZ en de belastingen, verklaarde Van Buggenhout toen.

De schuldeisers van eerste en tweede rang, het personeel en de sociale zekerheid, worden wel volledig vergoed. Zij kregen in oktober een eerste voorschot tot 535 miljoen Zwitserse frank (zo'n 331,5 miljoen euro). Een aantal voorstellen wordt nog betwist door de schuldeisers, maar de rechtbank velde reeds in 62 van de 66 betwistingen een uitspraak.

Bij de schuldeisers van derde rang waren er 16 klachten binnengelopen, waarvan er 8 konden worden geregeld. De Belgische schuldeisers (Sabena) eisen 3,8 miljard Zwitserse frank van SAirGroep. Dat geld zal nooit helemaal opgehaald kunnen worden. De vereffenaar heeft zijn werk nog niet afgesloten, vooral gebouwen van het vroegere SAirGroep zoeken nog een koper. (belga/jv) (De Morgen)

Een zeer positief bericht vind ik dit alleen komt het vrij laat. Ik blijf immers Swiss Air de schuld geven van het faillissement van Sabena samen met de EU. Swiss Air heeft Sabena immers leeggezogen en Europa heeft onze regering verboden Sabena met overheidsgeld recht te houden. Ik heb in die periode dan ook vaak hevige kritieken geuit op beide en ook op de onderdanige houding van ons Belgen landje ten opzichte van Europa. Ik ben dan ook blij dat er nu dan toch een beperkte compensatie komt al vind ik dit nog wel steeds veel te weinig.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.