actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2016, 21:48
Robin.C*bbaut Robin.C*bbaut is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Booischot
Posts: 69
Eeuwenoud ritueel na protest van dierenrechtenactivisten in Spanje verboden

Na jarenlang protest van dierenrechtenactivisten is het gruwelijke doden van een stier tijdens een eeuwenoud volksfestival in het Noord-Spaanse stadje Tordesillas verboden. De deelregeringen van Castilië en León beslisten vandaag per decreet dat het doden van runderen op volksfeesten feitelijk niet meer is toegestaan. Het bloedige ritueel van Tordesillas, waarvan de oorsprong teruggaat tot de Middeleeuwen, behoort tot de traditionele spektakels in Spanje, die door dierenrechtenactivisten bijzonder gehaat worden.

Op het Toro de la Vega, zoals het jaarlijkse feest heet, wordt een vechtstier vanuit de stad naar een veld gedreven en daar door lansiers bestreden en doodgestoken.

Met het decreet moet een traditie uit de 16e eeuw aan de "cultuur en gevoeligheid van de 21ste eeuw" aangepast worden, zo luidde de motivering van de deelregeringen. Het stadsbestuur van Tordesillas moet nu beslissen of het ritueel in een aangepaste versie behouden blijft. De stier mag dan niet gedood worden.

Bron: De Morgen, 19/05/2016, 18u32 (bron: Belga)
http://www.demorgen.be/wetenschap/e...boden-be7e5ae2/

Eigen mening:
Ik vind het goed dat de dierenrechtenactivisten in het Noord-Spaanse stadje Tordesillas eindelijk bekomen hebben dat de stierengevechten afgeschaft worden. Vele Spanjaarden denken dat het doden van stieren hoort bij de Spaanse cultuur. De tegenstanders vinden het moreel verwerpelijk om een dier te doden voor vermaak. De dieren sterven een lange, bloedige en pijnlijke dood. Ik sta dan ook aan de kant van de dierenrechtenactivisten. In verschillende delen van Spanje zijn de stierengevechten trouwens al afgeschaft. In Catalonië werden ze al verboden sinds 2011. Er is ook veel minder interesse in. De mensen zetten zich in de 21ste eeuw veel meer voor dieren in. Neem nu het onverdoofd slachten, waar ook zoveel protest tegen is. Stilaan zal deze traditie van stierengevechten dan ook een stille dood sterven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2016, 23:49
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Eeuwenoud ritueel na protest van dierenrechtenactivisten in Spanje verboden

Elk jaar verschijnen er in krachten berichten dat er mensen zijn overleden of zwaargewond zijn geraakt na de stierengevechten. En elke keer ben ik van gedachten dat het hun eigen schuld is! Ze steken deze stieren, binden hun testikels vast en maken ze woedend. Je kent het gezegde wel; Wie zijn poep brandt moet op de blaren zitten. Ik vind het veel erger dat elk jaar weer dit spelletje was dat deze dieren werden mishandeld als een vorm van "traditie". Dieren mishandelen kan geen traditie zijn! Dat is wreed en dieronvriendelijk. Jaren hebben dierenactivisten hiervoor moeten protesteren. En ik ben echt blij dat het eindelijk is gelukt. Niet voor de mannen wiens leven nu gespaard gaat blijven maar voor de stieren die nu niet gekweld en mishandeld gaan worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.