actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th September 2013, 20:19
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Thumbs down 20 diefstallen per dag in scholen, 13 vuurwapens gevonden in 2012

20 diefstallen per dag in scholen, 13 vuurwapens gevonden in 2012

In scholen in België waren er in het schooljaar 2011-2012 gemiddeld 20 diefstallen per dag. Dat blijkt uit de criminaliteitscijfers van de federale politie voor dat schooljaar waarover Sudpresse dinsdag bericht. 131 leerlingen werden de laan uitgestuurd voor diefstal. Bovendien moesten er 13 hun biezen pakken omdat ze in het bezit waren van een vuurwapen.

95 leerlingen werden van school gestuurd voor drugsbezit, 32 voor de verkoop van drugs binnen de schoolmuren. 121 leerlingen werden uitgesloten voor slagen en verwondingen tegenover een leraar.

De federale overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken zegt tegen eind dit jaar met een nieuw actieplan te komen, gericht tegen de criminaliteit op school.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130917_00745361
datum: 17/09/2013

eigen mening:
Er zijn, volgens mij, meer dan 20 diefstallen per dag, maar niet alles wordt doorgegeven aan de politie. In het middelbaar waren er dikwijls boeken, turnzakken, brooddozen, pennen... 'verdwenen'. Soms zal het ook per ongeluk gebeuren en anderen zullen echt iets zijn kwijtgespeeld, maar dat is zeker niet altijd het geval.
Iets stelen kan zeker niet, maar dat er leerlingen met vuurwapens op school rondlopen, vind ik zeer verontrustend! Het is niet normaal dat jongeren zoiets in handen hebben en dan nog mee naar school nemen en bijgevolg ook bij hebben op de bus, op straat, ... Zoals in het artikel al werd vermeld, is er een actieplan op komst en dat vind ik zeker niet slecht. De leerlingen moeten weten dat dat niet als normaal wordt gezien en dat het veel te veel risico's inhoudt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th September 2013, 11:25
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Als ik dit lees, denk ik meteen 'HELP!'. Voor mij is het belangrijk dat leerlingen zich veilig kunnen voelen op school. We moeten - jammer genoeg - concluderen dat onze maatschappij de laatste jaren veel gewelddadiger en gevaarlijker is geworden. Om aan deze angsten te ontsnappen moet de school een veilige haven zijn. Een plek waar ze nog zichzelf moeten kunnen zijn, zonder rekening te houden met de 'gevaarlijke grote mensen wereld' - bij wijze van spreken. Ik vind het zeer jammer om dan te moeten concluderen dat leerlingen, die op deze leeftijd nog naïef moeten zijn, ook op school al moeten gaan oppassen.
Natuurlijk moeten we realistisch zijn en verleidingen liggen overal op de loer. Maar de cijfers van dit bericht zijn in mijn ogen hallucinant. Ook en vooral omdat meer dan de helft van zulke feiten niet eens wordt ontdekt of wordt gemeld. Scholen willen hun goede naam niet kwijt dus melden niets of doen ze alsof hun neus bloedt. Een jammere zaak, vind ik dat.
Dat er een actieplan volgt, is natuurlijk een goede zaak. Een vraag die ik me wel stel is: 'Hoe kunnen we dit tegengaan?'. Nultolerantie lijkt me een goed begin voor zaken als drugs en roken in de school. Maar vaak weet de school niets van zulke zaken en als er een leerling voor je neus staat met een wapen, ben je ook weinig met nultolerantie. Gaat het misschien zo ver komen dat leerkrachten een speciale opleiding moeten volgen om zichzelf te kunnen beschermen?
Het meest verontrustende aan dit artikel vind ik niet de cijfers, maar dat de leerlingen aan wapens geraken. Hoe komen die in hun bezit en vooral hoe kunnen we er voor zorgen dat leerlingen ze niet meer in hun bezit krijgen?
Dit bericht doet me fronsen en baart me zorgen. Als leerkracht in spe geeft me dit een heel onveilig gevoel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.