actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 09:52
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Merkel en Sarkozy raken niet aan rol Europese Centrale Bank

De Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy zijn het erover eens dat ze de onafhankelijkheid van de Europese Centrale Bank zullen respecteren. Aan de ECB zal niets worden gevraagd, 'positief noch negatief'. Dat zei Sarkozy na afloop van een minitop in Straatsburg.

Merkel en Sarkozy hadden in Straatsburg een ontmoeting met de Italiaanse eerste minister Mario Monti. Samen vertegenwoordigen ze de drie grootste economieën van de eurozone.

Het was de vraag of Duitsland over de streep gehaald zou worden om de Europese Centrale Bank (ECB) actiever te laten ingrijpen in de markten. Volgens Frankrijk moet de Centrale Bank het statuur van 'ultieme geldontlener' krijgen.

De ECB zou dan massaal geldpapieren kunnen opkopen van eurolanden die met een oplopende rente kampen. De Europese Centrale Bank doet dat nu al met de nodige geheimhouding voor sommige eurolanden, maar zou daar een actieve politiek van moeten maken.
Onafhankelijk

In Straatsburg kwamen Merkel, Sarkozy en Monti overeen om de ECB zijn onafhankelijkheid te blijven gunnen. De drie bevestigden dat er wijzigingen aan het Europese verdrag van Lissabon zitten aan te komen, maar dat die geen betrekking zullen hebben op de Europese Centrale Bank. Een nieuwe rol voor de ECB zou namelijk de nodige verdragsaanpassingen veronderstellen.
Wel zullen Parijs en Berlijn in de loop van de komende dagen concrete verdragswijzigingen voorstellen om het economisch bestuur in de eurozone nog verder te versterken.

Bron: 24 november 2011
Destandaard.be

Eigen mening:
Wat me eigenlijk opviel aan dit artikel is het feit dat drie landen beslist hebben over een instelling dat de economie van zeventien landen kan beïnvloeden. Ik begrijp wel dat zij de grootste economieën hebben maar de euro is een project waarbij meerdere landen betrokken zijn en ik vind dat landen met een kleinere economie ook iets te zeggen mogen hebben.
Ik vind het positief dat de ECB onafhankelijk is gebleven, de ECB mag geen speelbal worden van de landen met de grootste economie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 15:39
Peter.Van.Loock Peter.Van.Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Het is inderdaad belangrijk dat een instelling met zoveel invloed onafhankelijk van de politiek blijft. Al zou ik persoonlijk ook liever hebben dat de ECB meer slagkracht zou krijgen.
Enerzijds is de kritiek dat de drie landen even beslissen voor de anderen in de eurozone misschien wel terecht, maar wat er daar ook beslist wordt vereist sowieso de goedkeuring van alle landen. Zeker als er een wijziging van het verdrag van Lissabon komt.
Anderzijds is het ook zo, dat als deze drie landen niet akkoord zijn onderling, er helemaal niets beslist kan worden wegens hun gewicht op het Europees beleid. De Frans-Duitse as is nu eenmaal cruciaal voor alle landen in Europa.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.