actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2015, 11:12
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Oriëntatieproef voor studenten zesde middelbaar

KU Leuven lanceert oriëntatieproef voor alle studenten

Alle zesdejaarsleerlingen die een universitaire studie overwegen, kunnen vanaf vrijdag op www.luci.be een oriëntatieproef doen die duidelijk moet maken of ze er klaar voor zijn. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. De proef, die peilt naar basisvaardigheden, is ontwikkeld door de KU Leuven.

“Het moet een oriënterende test blijven, bij voorkeur af te leggen in de loop van het zesde middelbaar. Wie minder dan 60 procent scoort, heeft slechts één kans op de vier dat hij zal slagen aan de universiteit - als hij verder niets onderneemt, tenminste”, zegt professor Lieve De Wachter van het ILT (Interfacultair Instituut voor Levende Talen).

Volgens KUL-rector Rik Torfs is de nood aan zo’n proef groot. “Al te veel studenten mislukken in hun eerste jaar bij gebrek aan zelfkennis.”

Aan de KU Leuven slaagt slechts 36,8 pct van alle debuterende eerstejaars.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150313_01577337

Eigen mening:
Ik heb gemengde gevoelens bij deze oriëntatieproef. Zeer zeker is er een positieve zijde aan deze proef. Twijfelaars kunnen hier een beeld vormen of universiteit al dan niet iets voor hun zou zijn. Ook leerlingen die denken dat het allemaal wel zal lukken, kunnen hier hun ogen openen. Toch denk ik dat dit geen beslissende proef mag zijn. Het staat in het artikel dat het een oriëntatie blijft, maar iemand die lager scoort dan 60% is misschien gedemotiveerd om nog aan de universiteit te gaan studeren. Terwijl een score lager dan 60% ook door externe factoren bepaald kan zijn. Ik probeer mijn leerlingen altijd mee te geven dat als ze iets willen en er willen voor werken dat ze het gewoon moeten proberen. Ik hoop dat leerlingen met een droom op een universitaire studie zich niet laten ontmoedigen door zulke proef, maar blijven doorzetten!
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.