actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2009, 10:03
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Leerkrachten krijgen ADHD toolkit

Leerkrachten in het gewoon en buitengewoon lager onderwijs kunnen leerlingen met ADHD voortaan doelgericht begeleiden. De kinder- en jeugdpsychiatrie van het Universitair Psychiatrisch Centrum-K.U.Leuven ontwikkelde de ‘ADHD toolkit’. Het spel werd dinsdag tijdens een persconferentie voorgesteld.

Op een positieve en speelse manier kan de leerling met ADHD samen met een leerkracht bepaalde werkpunten aanpakken. Door het spel moeten ADHD-leerlingen ‘geprikkeld’ worden. Bovendien benadrukt het spel dat de ADHD-kinderen beperkingen hebben.

Voor ouders bestaan er al hulppakketten, maar leerkrachten bleven tot nu toe in de kou staan. In de polikliniek van de universitaire ziekenhuizen van K.U.Leuven groeide daarom de idee om voor de Vlaamse scholen ook een toolbox te ontwikkelen. Onderzoek wijst namelijk uit dat een systematische aanpak op school mooie resultaten oplevert en dat behalve medicijnen ook training van het juiste gedrag belangrijk is.

Professor en hoofd van de kinder- en jeugdpsychiatrie in UZ Leuven Marina Danckaerts en Ilse Dewitte van UZ Leuven werkten uiteindelijk de toolkit uit.

Dankzij de 50.000 euro die de Vlaamse overheid uittrekt, krijgen alle Vlaamse lagere scholen gratis deze toolkit. Het project kreeg de steun van de Koning Boudewijnstichting, het centrum Zit Stil, de Leuvense Centra voor leerlingenbegeleiding, enkele leerkrachten, de Internetten Samenwerkingscel van de CLB's en de vzw Die's-Lekti-Kus.

Bron: De standaard
------------------------------
Ik heb mijn bedenkingen bij deze toolkit. Het is uiteraard handig om de leerlingen met ADHD op een speelse en creatieve manier bezig te houden. Ik ben ook akkoord dat we aandacht moeten schenken aan de "probleemkinderen". Maar enkel een ADHD toolkit vind ik precies toch een beetje mager. Er wordt hier niet uitgelegd wat er juist kan gedaan worden met deze toolkit, dat de leerling er vooral zelf ervaring moet mee opdoen of dat de leerkracht er altijd bij moet zijn om de leerling te begeleiden. Het vergt natuurlijk een enorme opdracht om een ADHD leerling te begeleiden. Het is ook nodig, maar we moeten wel zien dat we de andere leerlingen niet uit het oog verliezen. De pedagogen, psychologen moeten ook nog altijd hun steentje bijdragen bij deze kinderen, het moeten niet enkel de leerkrachten zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2009, 16:23
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Als ik het artikel las, was ik ook niet helemaal overtuigd van het ADHD-toolkit. Het lijkt alsof de leerkracht dan enkel nog maar met het ADHD-kind kan bezig zijn en niet meer met de rest van de klas. Daarom ben ik eens op de site van de 'Koning Boudewijnstichting' (http://www.kbs-frb.be/supportedproj...7&CallID=209760) gaan kijken. Met de informatie die ik daar vond, was ik al veel meer overtuigd van het ADHD-toolkit. Het toolkit had dus uitgebreider moeten voorgesteld worden in het artikel, want het lijkt me echt wel een goede methode.

Uit de informatie die ik vond, kon ik afleiden dat de leerkrachten wel een extra inspanning zullen moeten leveren, om de ADHD-kinderen in de klas met het toolkit te helpen. Maar dat zouden ze ook moeten doen zonder het kit.

Toch heb ik er nog een bedenking bij: elk kind is anders, daarom weet ik niet of het geschikt zal zijn voor iedereen. Maar als het werkt, zou men misschien ook eens aan een uitbreiding naar het secundair onderwijs moeten denken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th November 2009, 19:00
marijn.van.de.waeter marijn.van.de.waeter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 28
Ik vind dit een stap in de goede richting. Als je als leerkracht geen ervaring hebt met iemand met ADHD dan weet je volgens mij niet goed wat je ermee moet aanvangen. Met de "toolkit" kan een deel van deze problemen al wel opgelost worden maar volgens mij kan er nog meer gedaan worden maar dit ligt dan niet meer enkel in de handen van de leerkracht. Ik zou deze toolkit wel eens willen toegepast zien in de praktijk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th November 2009, 10:03
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 53
Deze toolkit kan voor veel lkr'en toch een redding zijn. Er worden namelijk veel meer lln met ADHD waargenomen in de vlaamse scholen en veel lkr'en weten niet echt hoe ze hiermee moeten omgaan.
Daarvoor kan deze toolkit wel eens een goed hulpmiddel zijn.
De leerkracht moet er natuurlijk wel op gaan letten dat hij niet al zijn aandacht en tijd gaat geven aan die ene leerling met ADHD.
Dit is dan misschien wel weer een struikelblok voor de leerkrachten.
We zijn namelijk soms te vaak gefocused op de "moeilijke" leerling.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th November 2009, 11:34
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
leuk initiatief

Ik denk dat deze toolkit een heel leuk initiatief is. Het is eerst en vooral een stap in de goede richting, zeker nu het een probleem is dat steeds vaker voorkomt. Het is natuurlijk geen volledige oplossing, maar als we op deze manier er al aan kunnen beginnen werken, is de eerste stap gezet en is het makkelijker zowel voor de leerkrachten als de kinderen om verdere hulp te zoeken en in te schakelen.
Ik hoop nu dat ze begonnen zijn met het werken aan zulke problemen, dat steeds meer problemen zullen worden behandeld zodat we stilaan het onderwijs kunnen optimaliseren en steeds bijwerken voor de bestwil van de leerlingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.