actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2009, 11:29
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Belg is gehecht aan rood-wit

'Belg is gehecht aan rood-wit'
Joëlle Milquet zegt 'non' tegen zwart-witte Europese plaat — NVT - De ministerraad is het niet eens geworden over de invoering van een zwart-witte nummerplaat. Vicepremier Joëlle Milquet (CDH) vindt dat de Belg te zeer gehecht is aan de combinatie rood-wit.

Vanaf 1 juli 2010 worden ook in ons land de Europese nummerplaten uitgereikt. België is het enige EU-land dat nog geen nummerplaat naar Europees model heeft.

De Europese nummerplaat zal een combinatie hebben van zeven cijfers en letters. De huidige Belgische telt zes tekens (drie letters en drie cijfers). Op de Europese nummerplaat staan ook de Europese sterretjes en de letter van het land (B voor België). Daarom is de nieuwe nummerplaat breder dan de huidige Belgische.

Op de ministerraad stelde staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) gisteren een Europese nummerplaat voor met een zwart-wit combinatie. Hij voerde aan dat een aantal lidstaten ook de combinatie zwart-wit gebruiken. Bovendien contrasteren deze kleuren sterker, waardoor ze vlotter leesbaar zijn bij flitscontroles. De andere excellenties waren niet overtuigd. Vooral vicepremier Joëlle Milquet (CDH) pleitte voor het behoud van rood-wit. Volgens haar is de Belg erg gehecht aan zijn nummerplaat, vooral wanneer hij in het buitenland landgenoten kruist. Europa legt alleen de aanwezigheid van het Europese logo en de letter van de lidstaat aan de linkerkant op. Over de kleur beslist de lidstaat zelf.

Na bijna een uur debatteren werd het voorstel verdaagd naar de ministerraad van 27 november.

De burger zal wel moeten betalen voor de Europese nummerplaat. De huidige Belgische worden gratis afgeleverd. Voor het nieuwe type moeten er twee officiële nummerplaten, een vooraan en een achteraan, worden gekocht. Hoeveel ze zullen kosten, is nog niet bekend. In Frankrijk kost een paar nummerplaten 18 euro.

De Europese nummerplaten zullen eerst te beurt vallen aan nieuwe inschrijvingen. Later worden de bestaande nummerplaten vervangen. Wanneer dat het geval is, is nog niet bekend. Verwacht wordt dat na vijf jaar een meerderheid van het Belgische wagenpark de Europese nummerplaat zal dragen.

Bron: De Standaard, 14/11/09

Mening: Ik heb totaal geen problemen met het feit dat over een aantal jaren iedereen in België een zwart-witte nummerplaat in plaats van een rood-witte nummerplaat zal hebben. Ergens begrijp ik het wel dat sommige mensen dit niet willen, maar je zal altijd voor-en tegenstanders van iets hebben. Wat maakt het uit welke kleur onze nummerplaat heeft?! Er wordt aangehaald dat we dan, wanneer we ons in het buitenland vertoeven, minder snel landgenoten gaan herkennen. Waar slaat dat nu weer op?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2009, 15:35
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Ik vind dat we de rood-witte nummerplaten moeten behouden. Ikzelf ben ook wel gehecht aan deze soort van nummerplaten. Het is een identiteit van je land, iets wat je 'anders' maakt tegenover andere landen. Waarom hebben we een Europese nummerplaat nodig?
Vroeger speelden we in de auto altijd een spelletje: raad het land aan de hand van de nummerplaat. Het was altijd leuk om andere nummerplaten te herkennen (nostalgie).
Ik denk ook dat het overschakelen naar Europese nummerplaten een heleboel administratieve problemen met zich gaat meebrengen.
Er zijn dringendere en grotere zaken die eerst uitgeklaard moeten worden, dat de regering daar zich eerst op concentreert en dan pas overgaat naar de minder dringende zaken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2009, 16:06
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Op het gebied dat ze zich eerst met belangrijkere zaken moeten bezig houden, ben ik het zeker eens. Als we nu al zo lang met deze nummerplaat rond rijden, wat maken die paar jaren meer of minder dan nog.

Ook denk ik dat het gehecht zijn aan de nummerplaat vooral iets is omdat we dat zo gewoon zijn. Ik denk dat de Europese nummerplaat eerst raar doet omdat we het niet gewoon zijn. Maar na enkele jaren gaat dat ook weer wel.

En ik denk ook waarom moeten wij als Belgen hier zo over doordraven. Wij zijn het enigste Europese land dat nog geen Europese nummerplaat heeft. Waarom dan niet ja hierop zeggen. Als Belgen stellen we toch niet zo heel veel meer voor op de wereld. We kunnen nu eenmaal meer berijken als Europese Unie. Waarom ons dan ook niet gedragen als één verenigde groep.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2009, 16:26
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
'Belg is gehecht aan rood-wit'

Ik persoonlijk vind dat de huidige kleur van de belgisce nummerplaten behouden moet worden, witte plaat met rode letters en cijfers. Het is typisch voor België. Maar als het inderdaad duidelijker is om zwarte letters te nemen, dan berijp ik dat er mensen zijn die dit willen aanpassen. Maar ik denk dat veel mensen er niet mee eens zullen zijn dat ze moeten betalen om een nieuwe nummerplaat te laten maken, zij hebben immers niet gekozen voor deze nieuwe platen. Ik denk dat hier nog veel over geruzied zal worden bij de bevolking en binnen de politiek.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2009, 16:38
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Dat er binnen 1 land eenzelfde nummerplaat moet zijn, daar ben ik voorstander van.
- Waarom mogen sommige mensen nu hun initialen op hun plaat laten zetten? (wel tegen betaling natuurlijk)...
- Er zijn ook nog hele ouder nummerplaten in de omloop, misschien moeten ze eerst die er al eens tussenuit halen.
- Dan zijn er in België ook nog de garageplaten, de witte met groene tekens, die mogen er van mij ook gerust tussenuit gehaald worden, daar wordt toch alleen maar misbruik van gemaakt!
Verder heb ik precies nog nooit een Nederlandse nummerplaat in wit-zwart gezien, of wel?
In België waren alle cijfer-lettercombinaties van de huidige nummerplaten onlangs opgebruikt, waardoor men de cijfers en letters van plaats zijn gaan wisselen om verder te kunnen.
Als ze voor heel Europa eenzelfd principe willen gebruiken, dan zullen die combinaties toch ook spoedig op zijn? Er is wel een teken extra ter beschikking, maar België is 1 land, Europa is een héél continent!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th November 2009, 16:59
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik ben ook voor het behoud van de rood-witte nummerplaten. Ik denk inderdaad dat het gewoonte is, maar waarom zouden we dit veranderen als de lidstaten zelf de kleuren mogen kiezen. Ze zeggen dat het duidelijker is, maar ze zijn al zo lang aan het flitsen op rood-witte nummerplaten, dus dat zal wel gaan zeker.
Te zeggen dat de nummers snel zullen op zijn,is niet zo slim volgens mij. Je kan dezelfde tekens hebben maar van een ander land zijn, dan is het nog duidelijk wie er geflitst is ,want het landsteken staat op de nummerplaat.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2009, 20:42
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Ik ben voor de Europese nummerplaat met 7 letters en tekens maar ik zou toch wel onze rood-witte kleur behouden. Het is een stukje van ons België dat dan toch doet terugdenken aan de vroegere nummerplaten. het is een ding dat eigen is aan België en sommige tradities moeten in stand blijven.
Ze veranderen naar zwart-wit zou ik enorm saai vinden. dat is zo maar gewoontjes en eigenlijk heel raar. Heel je leven al rood-wit zien dan ben je dat gewend. Er kan verandering zijn maar laten we het in beperkte mate doen.
Ik zeg dus ja voor de Europese norm van 7 letters en cijfers en nee tegen de verandering van kleur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.