actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2009, 14:20
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
"Jaarlijkse medische controle voor oudere chauffeurs"

"Jaarlijkse medische controle voor oudere chauffeurs"

Danny Vermeiren uit Bornem voert actie voor de
invoering van een jaarlijkse medische controle voor oudere chauffeurs. Anderhalf jaar geleden verloor de vader zijn twee kinderen Thibo (9) en Ina (2) bij een ongeval op de Mechelse R6.


De man die het ongeval veroorzaakte, was een 77-jarige Mechelaar. “Wat wij voorstellen, is een positieve maatregel: ga jaarlijks naar de dokter om uw ogen, en uw reactievermogen te testen. Zo bespaart u uzelf en uw omgeving onmenselijk leed”, zegt Vermeiren.

BRON: gva, 03/11/2009
Op zich is het niet zo'n belangrijk nieuws dat een individu pleit voor een jaarlijkse medische controle voor oudere chauffeurs. Maar ik vind dat deze persoon gelijk heeft. Wanneer ikzelf met de auto aan het rijden ben, komt het vaak voor dat er zeer onbekwame chauffeurs mij hinderen en dit zijn heel vaak oudere mensen. Medische controles lijken mij een goede manier om bepaalde mensen die echt een gevaar zijn op de baan op te sporen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2009, 14:33
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Waarom alleen maar voor oudere chauffeurs?

Ik kan me best inleven in de idee om jaarlijkse medische controles voor chauffeurs verplicht te maken. Alleen vind ik niet dat er in die zin het bijvoeglijk naamwoord "oudere" thuishoort... Een medische controle is even goed relevant voor jongere chauffeurs, hun zicht, gehoor, ... kan in een jaar tijd ook ferm achteruit gaan... Het hoeft immers niet de ouderdom te zijn die deze achteruitgangen veroorzaakt.
Zou het dan niet beter zijn dat een jaarlijkse medische controle voor alle beoefenaars van gelijkaardige beroepen wordt verplicht?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2009, 20:37
Glenn.Mattheus Glenn.Mattheus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Booischot
Posts: 9
Ik kan de mening van Danny Vermeiren begrijpen. Het verkeer evolueert tegenwoordig zo snel dat het voor sommige oudere mensen niet meer doenbaar is. Het feit dat sommige hun rijbewijs kregen zonder examen te moeten afleggen, maakt de zaak alleen nog erger.

Door een vermindering van hun reactievermogen en gebrek aan kennis van verkeersregels zijn sommige een echt gevaar op de weg. Er moet hen dan duidelijk gemaakt worden dat zij een gevaar voor andere en zichzelf vormen.

De meeste oudere mensen gaan zowiezo al op jaarlijkse controle. Het is dan voor de arts een kleine moeite om een oordeel te vellen over de bekwaamheid van de persoon. De huisarts kent de bejaarde meestal goed en is dus uitstekend beplaatst om een mening te vormen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2009, 15:46
foets foets is offline
steff.foets
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: meerhout
Posts: 41
Het is op zich wel een goed idee en ik kan me wel inleven Danny Vermeiren zijn situatie. Hij heeft zijn kinderen verloren en wilt vermijden dat dit bij andere mensen ook gebeurt. Daarom is het op zich niet slecht om mensen( oud en jong) eens op controle te laten gaan. Met controle bedoel ik een gewone leestest of luistertest. Deze zouden al voldoende zijn want dit kan ook al levens redden. Met eens bedoel ik 1x in 2jaar of dergelijke want als iedere persoon 1x in een haar moet langs komen, moeten de huisartsen toch wel heel lange uren maken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th November 2009, 09:51
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Van mij mogen ze deze maatregel meteen officieel invoeren. Het is wel zo dat ouderen minder accidenten veroorzaken dan jongeren maar er zijn toch wel 'extreme' gevallen. Senioren die echt slecht zien, en een reactievermogen hebben dat beneden alle peil ligt, zijn mijns inziens niet meer in staat om veilig aan het verkeer deel te nemen. Er zullen ook jongere mensen zijn die hier in tekort schieten maar de overgrote groep is volgens mij toch wel die van de senioren. Als er een efficiënte test komt die onderzoekt of iemand nog wel in staat is om veilig auto te rijden, zullen er toch weer extra ongevallen voorkomen worden. En wie kan daar wat op tegen hebben?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th November 2009, 15:18
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik vind het ook absoluut een goed idee! Sinds ik zelf met de auto rij valt het me steeds meer op dat er sommige oudere mensen zijn die eigenlijk niet meer in een auto zouden mogen zitten. Het is soms echt onverantwoord om die mensen nog achter het stuur te zien. Meestal beseffen ze het zelf niet, maar ze kunnen andere mensen in gevaar brengen.

Daarom zou een medische controle geen overbodige luxe zijn. Het hoeft niet per sé een uitvoerige controle te zijn waar alles getest wordt, maar op zijn minst een controle van het zicht en van de reactiesnelheid. Op die manier kunnen de minder geschikte autobestuurders er meteen uitgehaald worden.

Ik begrijp ook volledig dat Danny Vermeiren dit voorstelt. Hij heeft twee van zijn kinderen verloren en zal altijd herinnerd blijven aan het feit dat het een oudere chauffeur was die hen doodreed.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th November 2009, 09:46
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
De oudere chauffeurs vinden het waarschijnlijk niet leuk om zich elk jaar te laten controleren. Misschien is het wel een goede zaak. Oudere chauffeurs zien en horen misschien niet goed meer, hun reactievermogen is verminderd, … Door de jaarlijkse controle kan de eventuele ‘achteruitgang’ goed opgevolgd worden. Het kan misschien ook leiden tot minder ongevallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.