actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2011, 13:35
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Water tussen Merkel en Cameron blijft te diep

Een onderhoud vrijdag tussen de Duitse Bondskanselier Merkel en de Britse premier Cameron in Berlijn heeft de diepe meningsverschillen tussen beide naties niet kunnen wegwerken. Beide naties toonden wel hun bereidheid om samen te werken aan een oplossing voor de schuldencrisis in de eurozone.
Bondskanselier Merkel wil ernstig morrelen aan de Europese verdragen om strenger te kunnen optreden tegen landen die het niet zo nauw nemen met hun begroting. Cameron vreest evenwel dat een verdere integratie van de eurolanden de Britten tot een tweederangsrol zal veroordelen. 'Duitsland heeft zijn belangen, net als Groot-Brittannië', stelde Cameron na afloop van het onderhoud. De Brit beklemtoonde evenwel dat ook niet-eurolanden een stabiele eurozone nodig hebben. Merkel erkende op haar beurt het belang van de samenhang tussen de eurolanden en de overige lidstaten van de Europese Unie. Merkel en Cameron betoonden de wil om samen te werken aan oplossingen in de aanloop naar de Europese top van 9 december. Zo beklemtoonden ze het belang van een snelle omzetting van de maatregelen van eind oktober, zoals de versterking van de vuurkracht van het Europese noodfonds. 'Elke dag telt', onderstreepte Merkel. Volgens de Britse premier moeten 'alle instellingen van de eurozone de eenheidsmunt ondersteunen', een allusie op het versterken van de rol van de Europese Centrale Bank in de bestrijding van de schuldencrisis. Duitsland is echter mordicus tegen. Volgens Merkel moet de ECB haar onafhankelijkheid bewaren.Groot-Brittannië en Duitsland boekten al evenmin vooruitgang in hun conflict over de invoering van een taks op financiële transacties. Londen wil er niet van weten zolang dit niet op wereldwijd niveau gebeurt. Duitsland heeft er al mee gedreigd de taks enkel met de eurolanden in te voeren.

Bron:
DS 18 november 2011
(http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111118_142)

Mening:
Europa zit in een crisis. Niet elk land kan zijn gelijk halen maar ik vind dat er compromis moeten gesloten worden. Ik ben met zowel Merkel als Cameron over bepaalde punten eens en niets eens. Bijvoorbeeld : ik geef Merkel gelijk dat er maatregelen moeten genomen worden voor landen die het niet zo nauw nemen met hun begroting. Maar dat Cameron vindt dat de niet-eurolanden ook een stabiele eurozone nodig hebben daar ben ik het niet mee eens. Nu is onze top prioriteit Europa weer erboven op helpen, later kunnen we beginnen na te denken over eventuele maatregelen voor de landen buiten Europa . Bij de invoering van taksen bij financiële transacties vind ik ook net zoals Cameron dat dit op wereldniveau moet gebeuren in tegenstelling tot Merkel. Dus beide politici hebben zowel gelijk als niet gelijk maar ze moeten leren samenwerken zodat we weer een sterk Europa kunnen vormen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.