actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2012, 19:04
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Mishandeling

‘Ouderenmishandeling vaak in familiekring'

ANTWERPEN - Ouderen - vooral vrouwen - zijn vaak het slachtoffer van mishandeling of misbehandeling, en dat dikwijls door leden uit de eigen familiekring. Dat stelt gerontologe Els Messelis in haar boek ‘Geweld tegen oudere vrouwen in de thuissituatie' dat dinsdag werd voorgesteld. Het gaat veelal om psychologische en financiële mis(be)handeling, maar soms ook om fysische en seksuele wanpraktijken.
Volgens Messelis is zo lang mogelijk thuis blijven wonen voor de meeste ouderen een na te streven doel. ‘Maar,' waarschuwt ze, ‘daarbij duiken regelmatig geweld, misbruik en mis(be)handeling op, vaak in de directe familiekring. Daarbij zijn het vooral de vrouwen die moeten incasseren.'
In haar boek stelt Messelis, die ook opleidingscoördinator en lector Seniorenconsulentenvorming aan de Hogeschool-Universiteit Brussel is, dat vrouwen - vooral op latere leeftijd - met verschillende soorten geweld te maken krijgen. ‘In eerste instantie gaat het om psychologische mis(be)handeling, in tweede instantie om financiële misbehandeling en vervolgens om schending van rechten en verwaarlozing.' Volgens de gerontologe is ook fysieke en seksuele mis(be)handeling niet uitgesloten.
Hulpverleners in de thuiszorg zijn vaak de enigen die toegang hebben tot deze groep ouderen, aldus Messelis. ‘Zij moeten zowel de alertheid als de vaardigheden hebben om problematische situaties te detecteren en er adequaat mee om te gaan. Daarbij is inzicht in de verhoudingen van de gezinsleden, het opmerken van risicofactoren en signalen van groot belang.'

De Standaard 18/12/2012 17u55

Mening
Ouderenmishandeling, een fenomeen dat steeds meer en meer voorkomt in onze samenleving. Opvallend is dat vooral vrouwen het slachtoffer worden. De mishandeling gebeurt meestal door personen uit de directe omgeving, meestal zijn dit dan familieleden. Deze mishandeling komt voor op verschillende vlakken. In dit artikel spreekt men over psychologische mishandeling, financiële mishandeling, fysische mishandeling en seksuele wanpraktijken.

Allereerst gaan we eens kijken naar de psychologische mishandeling. Ik ken enkele personen die hiermee te maken hebben, het zijn allemaal vrouwen. De theorie van dit artikel dat vooral vrouwen het slachtoffer zijn klopt in dit geval toch wel. Psychologische mishandeling is minstens even erg als fysieke mishandeling. Stel je nu maar eens voor dat je constant genegeerd wordt door jouw familie….ik denk niet dat iemand dit lang zal uithouden. Iedereen heeft nood aan aandacht!

Er bestaat ook zoiets als financiële mishandeling. Deze is misschien minder bekend, ik ken persoonlijk ook niemand die hiermee wordt geconfronteerd. Ik kan mij wel voorstellen dat dit enorm frustrerend moet zijn voor het slachtoffer in kwestie. Ieder mens heeft het recht om op een normale manier behandeld te worden, er is niemand die het recht heeft om iemand anders iets te ontnemen. Hier horen de financiën ook bij. Iedereen heeft het recht om zich te kunnen voorzien van bepaalde goederen.

Fysieke mishandeling en seksuele wanpraktijken ga ik samen bespreken. Meestal wordt er bij seksuele mishandeling ook geweld gebruikt. DIT KAN NIET! Ik vind dat mensen die hiermee in aanraking komen zich meteen moeten melden en daar iets aan moeten laten doen. Zowel geweld als seksuele mishandeling is ‘not done’. Hier moet zeker iets aan gedaan worden. Het zou misschien goed zijn als België hier strengere straffen op zou zetten.

Nu eventjes in het kort samengevat. Mishandeling is iets wat moet stoppen. Er is niemand dat het recht heeft om anderen te kwetsen (zowel lichamelijk als emotioneel bedoeld). Mensen die dit wel doen verdienen een straf. Mishandeling valt niet goed te praten.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.