actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2009, 10:17
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Liever Verhofstadt dan Leterme

Liever Verhofstadt dan Leterme
• zaterdag 14 november 2009
• De Standaard
• Auteur: Fabian Lefevere
Vlaming gunt Herman Van Rompuy Europese promotie —
Als het een geruststelling mag zijn voor premier Van Rompuy: uit de peiling blijkt dat de Vlaming hem een eervolle benoeming tot president van Europa gunt en dat hij dus met een gerust gemoed van zijn prestigieuze fin de carrière kan genieten. Maar je kan de resultaten ook negatiever interpreteren. Van Rompuy wordt namelijk absoluut niet als onmisbaar beschouwd, zelfs al slaagde hij erin om de explosiviteit van de periode-Leterme in rustige vastheid om te zetten.

De ondervraagden beseffen nochtans ten volle welke gevolgen de tenhemelopneming van Van Rompuy kan hebben voor de Belgische politiek. Ruim 38 procent verwacht een politieke impasse, en niet eens 13 procent gelooft dat zijn opvolger erin slaagt om orde te scheppen in de communautaire chaos. Vandaar misschien ook de voorkeur voor Guy Verhofstadt boven Yves Leterme. Met zijn prestige zal de liberaal er wellicht makkelijker in slagen om rust te doen heersen in de Wetstraat. En er staat de volgende maanden heel wat op het spel: de premier - wie dat ook is - moet de tegenstrijdige belangen verzoenen in het communautaire debat en de oorlogjes van de voorbije jaren doen uitmonden in een langdurige wapenstilstand. Met als kroon op het werk een akkoord over Brussel-Halle-Vilvoorde.

De overwinning van Verhofstadt op Leterme is in de peiling veel completer dan op het eerste zicht - de naakte cijfers van 28,9 tegen 21,2 procent - lijkt. Verhofstadt haalt op de meeste fronten de overhand. Hij is populairder bij vrouwen (33,4 tegen 17,5 procent), scoort beter bij jongeren (33,2 tegen 20,9) en ligt een stuk beter dan Leterme bij kiezers die tot andere partijen behoren. Leterme doet het wél goed bij mannen (25 tegen 24,6 procent) en bij de 50-plussers (27 tegen 25,5 procent).

Maar wat de Ieperling vooral zal interesseren is zijn populariteit in eigen partij, en die lijkt niet aangetast na alles wat de voorbije maanden gebeurd is. Met 44,5 procent laat hij daar de derde hond in het spel, Kris Peeters, ver achter zich. Ondanks het grote prestige dat die laatste opbouwde, en zijn altijd groeiende aanhang binnen de partij. Peeters krijgt in de peiling amper 16,5 procent van de christen-democratische kiezer achter zich. Zijn wellicht ook niet populair genoeg in eigen partij om het tot boegbeeld te schoppen: Marianne Thyssen (13,4 procent) en Jean-Luc Dehaene (12 procent). Uit deze resultaten mag afgeleid worden dat CD&V eigenlijk weinig andere keus rest dan volop voor Yves Leterme te gaan als kandidaat-premier, in de veronderstelling natuurlijk dat Van Rompuy in de gunst van de Europese leiders komt. Want dat is verre van zeker. Behalve Tony Blair circuleert ook nog altijd de naam van (onder anderen) Jean-Claude Juncker. Norbert Lammert, de voorzitter van het Duitse parlement, prees de Luxemburgse premier aan als 'de beste kandidaat'.

De Vlaming ziet ondertussen weinig andere kandidaat-premiers buiten het al geciteerde kransje favorieten. Zeker niet Didier Reynders, die zelfs voor zijn doen een verrassend lage score behaalt bij de (Vlaamse) ondervraagden. Reynders moet zich tevreden stellen met een schamele 1,3 procent, en daar heeft de heisa over de problemen bij de MR, over frauderende btw-ambtenaren en over gebrekkige belastingcontroles alles mee te maken.


Mening: Eigenlijk interesseert politiek me niet, maar dit artikel vind ik wel interessant. Vooral de procentverdeling tussen mannen en vrouwen valt me op. Vrouwen en jongeren kiezen liever Verhofstadt dan Leterme die de laatste tijd niet al te best in de actualiteit verscheen. En als vrouwelijke jongere sluit ik me dan ook aan bij Verhofstadt. Ik weet heel weinig over politiek, maar de actualiteit volg ik wel, daarom kan ik me beter vinden in de standpunten van Verhofstadt dan in die van Leterme. Maar misschien heb ik vooroordelen, omdat in de Leterme-periode zo veel problemen waren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.