actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2009, 10:18
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
De Crem voert vrijwillige legerdienst in vanaf 2010

De Crem voert vrijwillige legerdienst in vanaf 2010

Vanaf 1 januari 2010 kunnen jongeren vrijwillig hun militaire dienst vervullen in het Belgische leger. Ze krijgen zes maanden lang een soldij van 7 euro per dag bovenop de kinderbijslag of werkloosheidsvergoeding. De maatregel moet laaggeschoolde jongeren meer kansen geven op een betere baan, in het leger of daarbuiten, schrijft De Morgen.
Vanaf begin 2010 kunnen jongeren zich inschrijven als vrijwilliger bij het leger voor een periode van minstens drie en maximaal vier jaar. Minister van Defensie Pieter De Crem benadrukt dat het leger daardoor niet mag uitgroeien tot een heropvoedingskamp. 'Het is niet de bedoeling om in deze legerdienst te doen wat tijdens de opvoeding niet gelukt is', zegt hij.

De Defensieminister wil wél kansen bieden aan mensen die ergens naast het circuit gevallen zijn. 'Hun ervaringen als vrijwilliger kunnen uitmonden in een militaire carrière of als springplank dienen naar een baan in de burgerlijke sector.' De Crem hoopt ook dat de maatregel het leger meer in de gedachten van de mensen zal brengen.

Tijdens de eerste zes maanden krijgen de jongeren een dagelijks soldij van 7 euro en hebben ze een bijzonder maatschappelijk statuut: ze behouden hun werkloosheidsuitkering of kinderbijslag, de kosten voor eten, logement, kledij, uitrusting en woon-werkverkeer met het openbaar vervoer neemt Defensie op zich. Na dat halfjaar ontvangen ze een echt loon.

bron : vrijdag 13 november 2009 belga
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF13112009_004

eigen mening:

Ik vind het eigenlijk een beetje raar. Eerst worden er berichten de wereld ingestuurd dat er in de toekomst banen gaan verdwijnen in het Belgische leger en nu komen er berichten dat er op vrijwillige basis in dienst kan worden getreden. Waar is hier de logica? Over het concept zelf ben ik eigenlijk neutraal. Mensen een tweede kans geven in het leven om hun toekomst te bevorderen is enkel toe te juichen. Maar toch heb ik mijn bedenkingen bij dit initiatief...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2009, 13:47
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik ga akkoord met de opmerking van Lies. Eerst schreeuwen ze van de daken dat er banen gaan verdwijnen, nu gaan ze er creëren.. Het initiatief vind ik persoonlijk wel toe te juichen. Jongeren kunnen het leven terug opnemen op die manier. Natuurlijk is het niet altijd zo dat probleemjongeren deze banen moeten opvullen. Het vrijwilligerswerk is toegestaan voor alle jongeren. Ik mis toch wel de voorwaarden voor dit vrijwilligerswerk. Het is namelijk ondenkbaar dat iedereen een baan gaat krijgen, die zich gaat aanbieden. Er zullen waarschijnlijk ook psychische, medische.. testen moeten gedaan worden. Ik kan me niet inbeelden dat Defensie elke jongere die solliciteert, 7 euro per dag gaat geven met zijn bijhorende kosten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.