actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2017, 10:05
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Zo is het om een vrouw te zijn in Saudi-Arabië

Saudi-Arabië is verkozen tot lid van de commissie Vrouwenrechten binnen de Verenigde Naties, mede dankzij België. En dat zorgt voor heel wat gefrons, want het gaat om een land waar vrouwen niet eens alleen de straat op mogen. Hoe erg is het gesteld met de vrouwenrechten in Saudi-Arabië?

Er is een hoop mis met de mensenrechten in Saudi-Arabië in het algemeen, maar het is ook nog eens een van de ergste landen op aarde waar je als vrouw kunt geboren worden. Vrouwen hebben er bijlange niet dezelfde rechten als mannen en worden er in de ogen van de staat hun hele leven lang beschouwd als minderjarigen.

De belangrijkste regels:

De mannelijke voogdijregeling. Die schrijft voor dat Saudische vrouwen de toestemming van hun mannelijke voogd – veelal hun vader, man of zoon – nodig hebben om te reizen, te studeren, te werken en te trouwen. Maakt ze wel zelf beslissingen, dan wordt ze als ongehoorzaam beschouwd en riskeert ze stok- of zweepslagen.

Veel vrouwen worden mishandeld en het is bijna onmogelijk om hun huwelijk te ontvluchten. Gaat de man toch akkoord met een scheiding, blijft hij ook tijdens de procedure hun voogd en blijft hij voor een groot stuk hun leven bepalen. Polygamie is wettelijke toegelaten in Saudi-Arabië.

Vrouwen die in de gevangenis belanden omdat ze hun voogd niet hebben gehoorzaamd, kunnen enkel worden vrijgelaten als diezelfde voogd hen komt ophalen. Gebeurt dat niet, kunnen de autoriteiten voorzien dat ze wordt overgebracht naar een opvangtehuis, of eventueel zelfs een nieuw huwelijk opzetten, waarbij haar nieuwe echtgenoot het voogdijschap overneemt.

Autorijden. Saudi-Arabië is het enige land ter wereld waar het vrouwen in 2017 nog altijd bij wet verboden is om auto te rijden, zelfs als hun mannelijke voogd toestemming geeft. Al klinkt de roep steeds luider om vrouwen toch zelf te laten rijden, onder meer bij Saudische prins en miljardair Al-Walid ben Talal.

Daarbij verwees hij naar de economische kosten van het feit dat vrouwen in Saudi-Arabië voor hun verplaatsingen nog altijd afhangen van ‘buitenlandse’ privéchauffeurs en taxi’s. Als een echtgenoot de tijd vindt om zijn echtgenote te voeren, betekent dat volgens hem dat hij afwezig is op zijn werk, wat een invloed heeft op de productiviteit.

Kleding. Hoewel de islam bescheiden kleding voorschrijft, is Saudi-Arabië een van de weinige moslimlanden die expliciete kledingvoorschriften hanteert. Vrouwen worden verplicht om buitenshuis steeds een abaya te dragen boven hun kleding. Dat is een lange, losse jurk (meestal zwart) die tot op de grond reikt en ook de haren bedekt, maar handen en voeten toont.

Afhankelijk van de regio kunnen de kledingvoorschriften nog strikter zijn en kunnen vrouwen bijvoorbeeld verplicht worden om een nikab te dragen, die enkel hun ogen toont.

Stemmen. Misschien één lichtpuntje: in 2015 mochten Saudische vrouwen voor het eerst gaan stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen, en ze mochten zich zelfs kandidaat stellen voor de lokale raden. Koning Abdullah nam de beslissing na een onderhoud met de belangrijkste geestelijken van het land. Het was veruit de grootste hervorming die de vorst doorvoerde sinds hij in 1995 aan de macht kwam.

Amper 130.000 vrouwen hadden zich geregistreerd om te stemmen, tegenover 1,35 miljoen mannen. Voorts stelden 978 vrouwen zich verkiesbaar, naast 5.938 mannelijke kandidaten. Vrouwen mochten geen campagne voeren over vrouwonvriendelijke wetten. Een paar tientallen vrouwen raakten uiteindelijk verkozen.

Bron: 28/4/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170427_02854437

Mening:
Het is opmerkelijk dat een land die zo staat tegenover vrouwen in de commissie voor vrouwenrechten mag zitten. De vraag die dan bij maar naar boven komt is: in welke maten hebben zij een juist beeld om te kunnen oordelen zoals wij dat doen. Ik denk dat vrouwen veel minder behandeld zullen worden. Ze zullen zich denk ik serieus moeten aanpassen. Misschien kunnen ze beginnen met in hun eigen land vrouwen al wat meer rechten te geven.
Echter moeten we het vel van de beer niet verkopen alvorens het geschoten is. Hiermee bedoel ik dat we geen vooroordelen mogen hebben. het kan allemaal goed meevallen. We zullen dus moeten afwachten en kijken wat de toekomst brengt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2017, 11:14
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Ik begrijp niet hoe een land als Saudi-Arabië verkozen kan worden als lid van de commissie vrouwenrechten. Als je alles wat in het artikel beschreven staat optelt, kan je volgens mij zelfs zeggen dat vrouwen in Saudi-Arabië leven als gevangenen. Ik vind het totaal niet meer van deze tijd dat vrouwen toestemming moeten vragen, aan een man, om te mogen gaan werken of te studeren. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze geen auto mogen rijden en strikte kledingvoorschriften moeten respecteren.
Als ik dan aan de commissie denk, zie ik maar één mogelijkheid. Het land is toegelaten tot de commissie in de hoop dat ze inzien dat ze iets aan hun vrouwenrechten moeten doen. Ik ben een grote voorstander van gelijkheid tussen man en vrouw dus de situatie in Saoedi-Arabië vind ik totaal onaanvaardbaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.