actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2010, 21:33
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Lieten wil geen krimpscenario VRT

Vlaams minister van Media Ingrid Lieten wil geen krimpscenario voor de openbare omroep, maar er moeten wel duidelijke keuzes gemaakt worden.

Lieten heeft dat dinsdagavond gezegd tijdens een lezing op de Vrije Universiteit Brussel. De minister stelde er haar visienota over de toekomst van de VRT voor.

Met de nota wil Lieten het debat openen in de aanloop naar het vastleggen van de nieuwe beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de openbare omroep voor de komende vijf jaar.

De openbare omroep ontsnapt niet aan de besparingen, erkent ze, maar dat betekent niet dat de Vlaamse overheid de VRT wil doen krimpen. 'De publieke omroep mag niet gereduceerd worden tot een zender die louter marktaanvullend werkt.'

De publieke omroep moet de standaard blijven inzake kwaliteit, creativiteit en innovatie, vindt Lieten. Dat moet gebeuren 'in een dynamische relatie met de andere spelers in het veld'.

Keuzes

Wel zullen er duidelijke keuzes gemaakt moeten worden, aldus de Mediaminister. Zelf wil ze meer ruimte voor onderzoeksjournalistiek en buitenlandverslaggeving.

'Een gebrek aan middelen kan niet altijd ingeroepen worden om te verklaren waarom diepgravende journalistiek of slow journalism maar weinig in het aanbod voorkomt. De VRT beschikt over de grootste redactie van het land en heeft daarom ook een grote verantwoordelijkheid.'

Verder stelt Lieten het voortbestaan van de plusprogramma's (één+, Canvas+...) in vraag. De VRT moet er voor iedereen zijn, dus evenveel voor mensen die geen digitaal abonnement hebben, redeneert ze.

Lieten ziet meer heil in het uitbouwen van een analoge, volwaardige kinder- en jongerenzender.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101214_133

Mijn motivatie:
Dat VRT 65 miljoen euro moet besparen was al lang duidelijk. Het begint ook stilaan bij de kijker voelbaar te worden. Shows als Peter Live of De Generatieshow worden geschrapt, hoewel zij wel wekelijks 1 miljoen kijkers lokken. Ik denk dat de VRT een krimpscenario moet vermijden, maar dat zij ook niet zomaar in het wilde weg moet snoeien. Peter Live is misschien duur, maar is wel een van de sterkhouders op vrijdagavond. Besparingen mogen niet betekenen dat de VRT haar sterke positie op de Vlaamse televisie moet kwijtspelen. Ik denk dat door zulke drastische besparingen, het marktaandeel van VRT zal krimpen.
Ik zie niet in waarom er een extra tv-zender zou moeten bijkomen voor de kinderen of jongeren. Ik denk dat dit nu perfect verloopt in de vorm van Ketnet/Canvas. Een aparte zender creëren kost nog eens geld, om deze programmatie vol te krijgen kost dit nog eens geld, dat personeel kost geld, ... één+ of canvas+ afschaffen vind ik een goede zaak. VRT moet inderdaad voor iedereen toegankelijk zijn en zoveel extra zie je niet denk ik op de +-zenders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.