actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2010, 10:33
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Ziekenhuis moet 400.000 euro dokken na geboorte gehandicapt kind

Het UZ Brussel moet van het hof van beroep in Brussel een schadevergoeding van zowat 400.000 euro uitbetalen aan de ouders van een intussen overleden gehandicapt kind. Voor de geboorte werd er in het ziekenhuis een medische test uitgevoerd om na te gaan of de baby niet gehandicapt zou zijn. De uitslag was negatief. Toch werd het kind geboren met een ongeneeslijke en erfelijke ziekte.

De ouders zijn van mening dat hun kind nooit geboren had mogen worden. De rechter gaf hen gelijk.
De raadsheren beklemtonen dat de medische test de handicap niet heeft veroorzaakt. Wel nemen ze het kwalijk dat het kind werd geboren met een dergelijke handicap. Ook aan het intussen overleden kind werd een schadevergoeding toegewezen "omdat het ongewenst werd geboren".

Volgens Thierry Vansweevelt, hoogleraar medisch recht aan de Universiteit Antwerpen, is het nooit eerder gebeurd dat een hof van beroep in ons land ingaat op een dergelijke vordering. "Ons aansprakelijkheidsrecht schiet tekort bij zulke claims. Want het meisje moest daarvoor tegen haar eigen bestaan procederen."
Het UZ Brussel overweegt in cassatie te gaan.

Eigen mening: Dit is een zware klap voor alle andersvaliden in Vlaanderen. Omdat hun kind niet voor 100% in orde was werd het ongewenst. Zijn recht op leven werd hem ontnomen omdat hij meer zorg nodig heeft dan andere kinderen van zijn leeftijd. Door dit goed te keuren geeft de rechter te kennen dat een mens pas een mens is als hij lichamelijk volledig in orde is. Anders is het een stuk afval dat beter weggesmeten werd voor dat de moeder eerst nog de moeite moest doen om het uit te persen…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2010, 13:32
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Het is zeer erg te betreuren voor de ouders dat ze dit moesten mee maken, maar zij ook moesten weten dat een test niet 100% kan aantonen dat er geen ziekte zal zijn. Daar was onlangs nog een programma over op vitaya.

Er is natuurlijk een kans dat ze de ouders niet goed genoeg hebben ingelicht en hierdoor deze vergissing mogelijk is geworden.
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2010, 13:34
JoBo JoBo is offline
Jolien.Bogaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 18
Oke het is misschien wel een klap voor de andersvaliden. Maar ik veronderstel dat het niet gaat om een kindje met een lichte handicap. Misschien is het ook wel mensonwaardig als het kindje had verder geleefd. Sommige mensen leven als een plant en hebben bijna niets aan hun leven, dan zou ik er misschien ook liever niet zijn. Voor mij hangt het er vanaf welke handicap het kindje had, maar als het een lichte handicap was vind ik het ook wel schandalig.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2010, 20:11
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Citaat:
Orgineel gepost door NicoGuitard
Eigen mening: Dit is een zware klap voor alle andersvaliden in Vlaanderen. Omdat hun kind niet voor 100% in orde was werd het ongewenst. Zijn recht op leven werd hem ontnomen omdat hij meer zorg nodig heeft dan andere kinderen van zijn leeftijd. Door dit goed te keuren geeft de rechter te kennen dat een mens pas een mens is als hij lichamelijk volledig in orde is. Anders is het een stuk afval dat beter weggesmeten werd voor dat de moeder eerst nog de moeite moest doen om het uit te persen…


Waar lees jij dat 'het recht op leven de baby werd ontnomen omdat hij meer zorg nodig heeft dan andere kinderen van zijn leeftijd'? Uit het artikel kan ik afleiden dat het kind stierf aan de gevolgen van zijn handicap. Dit is dus niet de schuld van de ouders. Ik vind bovendien dat jij erg hard bent voor hen. Je doet net alsof zij klagen over een futiliteit. Door deze test te laten uitvoeren wilden ze waarschijnlijk vermijden dat ze een kind kregen dat door het leven moest als een plant of vroegtijdig zou bezwijken aan zijn 'zware gebreken' (als ik het zo mag verwoorden). Trouwens, een zware klap voor andersvaliden in Vlaanderen? Een baby die geen menswaardig leven zal kunnen lijden kan het best niet geboren worden. Andersvalide zijn is iets helemaal anders dan leven als een plant en niet eens beseffen dat je in leven bent.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.