actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2008, 15:56
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Windenergie heeft nog een toekomst in België

Windenergieconferentie geopend in Brussel
Eurocommissaris Andris Piebalgs, die bevoegd is voor energie, en federaal minister van Energie Paul Magnette hebben vandaag in Brussel de jaarlijkse Europese windenergieconferentie en -tentoonstelling EWEC (European Wind Energy Conference and Exhibition) geopend.

Stands en conferenties
EWEC, dat in Brussels Expo plaatsvindt, brengt het geheel van de Europese actoren uit de sector van de windenergie samen. De Europese Unie wil de ontwikkeling van windenergie stimuleren om de CO2-uitstoot te verlagen en in grotere mate zelf te voorzien in haar energie. EWC loopt tot en met donderdagmiddag in twee tentoonstellingspaleizen van Brussels Expo. Verscheidene bedrijven hebben er stands en er wordt een veertigtal conferenties gehouden over verschillende aspecten van de bevordering van windenergie in Europa.

Marktgroei
De 27 lidstaten van de EU beslisten in maart 2007 het aandeel van hernieuwbare energie tegen 2020 tot 20 procent van het energieverbruik op te trekken, tegen 8,5 procent in 2005. Om dit doel te bereiken, moet volgens de Europese Commissie 34 procent van de stroom binnen twaalf jaar groen zijn en moet 12 procent daarvan door windturbines geproduceerd worden. Dit is een enorme markt voor de betrokkenen uit de sector. Windenergie vertegenwoordigt vandaag in Europa amper 4 procent van de vraag naar elektriciteit. (belga/sd)

Meer info op http://www.ewec2008.info.

De Morgen

Windenergie heeft nog een toekomst in België

In het kader van een Europese conferentie over windenergie (EWEC 2008) schetsen het Belgische Edora (de Waalse groene stroomfederatie) en de Organisatie voor Duurzame Energie Vlaanderen (ODE) de situatie van de sector. Volgens hen is voor windenergie een mooie toekomst weggelegd in België.

"Momenteel zijn er 16 projecten voor 98 windmolens goedgekeurd, voor een totale kracht van 274 megawatt (MW). Dat cijfer stijgt nog elke week", aldus Annabelle Jacquet, secretaris-generaal van Edora. Jacquet benadrukt dat de sector dringend nood heeft aan subsidies.

Wallonië telt vandaag 79 windmolens, voor een totale kracht van 130 MW. De energieproductie door windmolens is goed voor 2,4 procent van het elektriciteitsverbruik in het Waalse Gewest. Binnen twee jaar zouden de windenergieprojecten goed moeten zijn voor het elektriciteitsverbruik van naar schatting 245.000 Waalse huishoudens.

In vergelijking met Vlaanderen lijkt Wallonië weliswaar lichtjes achterop te lopen. In het noorden van het land staan al 128 windmolens, goed voor ongeveer 170 MW. (belga/tdb)
De Morgen


Alternatieve energie kunnen we alleen maar toejuichen. Al heb ik meer negatieve punten over windmolens gehoord dan goede. Zoals het lawaai, hinder voor vogels en vissen, kleine capaciteit dat niet genoeg is voor heel het land, etc....
Dus ben ik blij om te horen dat men in Brussel een conferentie heeft geopend om dit probleem eens goed te bekijken. Het volgende bericht is ook al heel hoopgevend, in Vlaanderen zijn er al 128 windmolens, jammer genoeg ken ik geen fluit van fysica en weet ik dus niet hoeveel men kan bereiken met die 170 MW. Beter iets dan niets denk ik dan maar!
Het is een begin, maar ik weet wel dat we er nog helemaal niet zijn, daar moet je geen fysica voor kunnen. We moeten echt gaan bekijken hoe we aan onze energie zouden kunnen komen zonder de kerncentrales.
Dit is natuurlijk niet iets dat zich beperkt tot bij de politici etc. Thuis zuinig omspringen met energie is het begin! Misschien moeten we zoals hier in Engeland gebruik gaan maken van stopcontacten met een on-off schakelaar. Dit is makkelijker dan alles elke keer uittrekken. (Ik spreek hier uit ervaring)
Ik maak thuis gebruik van een verlengsnoer met een aan-uit schakelaar die ik elke morgen uitzet als ik naar school ga en ook wanneer ik niet in de kamer ben.
Des te minder energie we gebruiken des te minder windmolens we nodig zullen hebben!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.