actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st June 2008, 16:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Zwangerschapspact schokt

Zwangerschapspact schokt


BOSTON/BRUSSEL (REUTERS, DS) - Een stadje in het Amerikaanse Massachusetts reageert geschokt en verdeeld op een golf van tienerzwangerschappen. Velen blijven contraceptiva afwijzen.



Zeventien jonge tieners van één middelbare school in de buurt van Boston zijn zwanger. Dat is viermaal meer dan vorig jaar. Een enorme stijging, ook al is het aantal tienerzwangerschappen in 2006 voor het eerst sinds 1991 opnieuw lichtjes (drie procent) gaan stijgen.

Sommigen wijten de opstoot aan populaire films waarin het leven van jonge ongehuwde tienermoeders wordt verheerlijkt. Maar de schoolarts weet beter. Toen hij de voorbije maanden een ongewoon aantal vragen om een zwangerschapstest kreeg en merkte dat de meisjes teleurgesteld waren als ze niet in verwachting bleken, kreeg hij argwaan.

Al snel bekende de helft van de tieners dat ze een pact hadden gesloten om zwanger te worden en samen hun baby's op te voeden. Een aantal vaders waren twintigers en lopen het risico te worden veroordeeld wegens verkrachting. In de staat Massachusetts is seks met minderjarigen, zelfs met hun toestemming, strafbaar.

Desondanks is niet iedereen in het diep katholieke stadje van 30.000 zielen er voor gewonnen om in de school voorbehoedsmiddelen ter beschikking te stellen, zoals de schoolarts en -verpleegster voorstelden. Beiden stapten in maart op uit protest.

Maar het probleem gaat dieper. In het vissersstadje sloeg de werkloosheid de voorbije jaren zwaar toe. En dat tastte het maatschappelijke weefsel aan. 'Er zijn veel gebroken gezinnen', zei een onderwijsinspecteur aan Time. 'Vele jongeren groeien op zonder normen.' Een leerlinge die vorig jaar beviel, herinnert zich hoe jaloers veel meisjes op haar waren. 'Ze denken dat, als ze een baby hebben, iemand hen eindelijk onvoorwaardelijk lief zal hebben. Ik probeerde hen duidelijk te maken dat het zo niet werkt.'


DS, 21-06-2008 (esn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th September 2008, 19:08
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Tienerouders zijn is op zich al helemaal geen lachertje; continu paraat staan voor je kind, de enorme berg geld die je moet uitgeven(in dit geval ook vaak de ouders van de tieners die mee opdraaien voor de kosten), de combinatie met studeren die meestal niet zo vlot verloopt, en noem maar op. Allemaal bultjes in de weg, maar meestal de moeite waard.

Wanneer 2 jonge mensen een bewuste keuze maken om een kind te maken omdat ze 1: elkaar graag zien,2: klaar zijn voor een kind en 3: verantwoordelijkheid dragen voor hun kind, dan is er voor niemand een probleem lijkt me. Maar wanneer de enige motieven affectie of peer pressure lijken te zijn,denk ik dat er toch wel een enorme vlieg aan de lamp zit.

Dan denk ik bij mezelf; welke ouder laat zoiets toe? Katholiek of niet katholiek, een kind op de wereld zetten voor zulke redenen en dan nog op die leeftijd is gewoon niet ethisch verantwoord.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd December 2008, 20:53
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Verschrikkelijk! Hoe los je zoiets op?
Voorbehoedsmiddelen op school verkopen is hier inderdaad geen oplossing. Deze jongeren weten hoe ze een zwangerschap kunnen voorkomen.
Eigenlijk zetten deze jongeren kinderen op de wereld om de foute redenen! Ze willen jaloezie opwekken, "respect" krijgen van andere jongeren, en samen met vriendinnen hun kind opvoeden.
Als dat maar goed komt...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd December 2008, 21:33
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik was toch wel geschokt na het lezen van dit artikel.
Afspreken om met zen allen zwanger te worden, dat is toch niet te geloven.
Ik denk dat er iets mis is met die meisjes.
'Denken dat als je bevalt dat dan iemand onvoorwaardelijk van je houdt'?!
Deze uitspraak komt gewoon van een puber?!
Dat kan toch niet.
En dat het stadje er tegen is om voorbehoedsmiddelen ter beschikking te stellen vind ik al helemaal raar.
Hebben ze dan veel liever allemaal tweelingzwangerschappen?
Ik snap dit toch allemaal niet hoor!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th December 2008, 13:46
Frederik Bogaerts Frederik Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Geel
Posts: 45
Voor sommige tieners lijkt het inderdaad een droom om een kind te hebben, want het is 'schattig'. Maar als je als tiener zelf zwanger geraakt merk je pas dat het niet het leventje is dat je had voorgesteld. Dagen zonder rust, terwijl je nog zelf aan je studies bezig bent. Dit is onmogelijk.

Misschien hebben deze jongeren te weinig informatie gekregen over de gevolgen van tienerzwangerschappen. Hier in België krijgen we genoeg informatie, maar toch zijn er nog tieners die bewust kiezen voor het houden van hun verwachte/onverwachte kind. Maar in Amerika 17 zwangere meisjes?!
Dat is toch gewoon absurd.

Misschien moet die school toch eens maatregelen gaan nemen. En niet alleen de school, maar ook de ouders van deze kinderen. Duidelijk werd dit voor hen nog niet gedaan en dan vind ik niet dat de schuld op de tieners moet geschoven worden. Maar op het terkort aan de informatie rond tienerzwangerschappen gegeven door ouders, school en stad.

Een stad die weigert voorbehoedsmiddelen te verkopen is al helemaal het toppunt. Bovendien kan deze maatregel van de stad ook nog lijden tot ernstige geslachtsziektes. Denken ze daar niet na?
Ik ga niet zeggen: "Het is weer ergens in Amerika die zo extreem is in taboe rond sex." Het gebeurt waarschijnlijk overal in de wereld.

Laatst aangepast door Frederik Bogaerts : 24th December 2008 om 13:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.