actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2016, 14:21
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Tekenbeten pieken tijdens zomerkamp

De tweede helft van juli kent een piek in meldingen van tekenbeten. In de provincies Limburg en Luxemburg tellen ze er in verhouding het meeste. Niet toevallig de periode en de plaats van veel kampen van de jeugdbeweging.

Bijna 2.500 mensen hebben tussen juni en december vorig jaar meer dan 5.200 tekenbeten geregistreerd. Ze deden dat op de website TekenNet.be, die het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV) op 22 juni 2015 lanceerde. Met de site wil het WIV een beeld krijgen van de risicogebieden voor tekenbeten in België. Een besmette teek kan via een beet de ziekte van Lyme overdragen op de mens.

Het grootste aantal beten bij een individu in de betrokken periode werd geregistreerd in Vlaanderen (1.904). De provincie Antwerpen telde er de meeste (681) maar uitgedrukt per 100.000 inwoners spant Limburg met 61 de kroon. Hoewel in Wallonië de absoute aantallen lager liggen, zijn er in verhouding tot het inwonersaantal meer beten dan in Vlaanderen. Luxemburg staat dan bovenaan.

De tekenbeet doet zich volgens de gegevens in negen op de tien gevallen voor tijdens een vrijetijdsactiviteit. Bos (44 procent) en tuin (37 procent) zijn de plaatsen waar de beestjes het vaakst toeslaan.

Het WIV stelt vast dat er een piek in de meldingen is voor beten opgelopen tijdens groepsactiviteiten in de tweede helft van juli. ‘Niet toevallig: dan gaan heel wat jeugdbewegingen op kamp’, zegt Tinne Lernout, arts-epidemioloog bij het WIV ‘Wij sturen richtlijnen rond om beten op te sporen bij de kinderen en kennelijk passen ze die redelijk goed toe.’

Iets meer dan duizend gebruikers van de site hebben zich bij het instituut opgegeven voor verdere opvolging. 89 deelnemers uit deze groep hen hebben samen 225 beten gerapporteerd. 18 stelden een rode vlek vast (de zogeheten erythema migrans), een veelvoorkomend symptoom van de ziekte van Lyme, een grieperig gevoel is een ander. Drie van hen gingen daarmee niet naar een arts. ‘Dat is jammer, want hoe sneller je een behandeling start, hoe beter,’ zegt Lernout. Andere conclusies over de verspreiding van de ziekte van Lyme kan Lernout op basis van deze gegevens niet trekken.

De site werd 84.000 keer geraadpleegd. Bijna 9.600 mensen rapporteerden een of meerdere beten, bij zichzelf of bij anderen, soms in groep. Ook werd melding gemaakt van beten bij huisdieren of van de aanwezigheid van teken in de tuin.

Het WIV wil de meldingen gemakkelijker maken en stelt daarom de gratis applicatie voor smartphones voor. Het instituut spoort de bevolking aan ‘om elke tekenbeet systematisch te melden’.

Bron: De Standaard, 11/05/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283717

Mening: Ik vind dat tekenbeten niet ernstig genomen worden. Zoals in het artikel ook vermeld staat, worden tijdens de zomerkampen van de Chiro bijvoorbeeld heel veel tekenbeten aangetroffen. De Chiroleiding moet hier meer op toekijken, vooral bij de jongeren groepen. De oudere groepen kunnen zichzelf controleren op een beet, maar de kleintjes zijn zich hier niet van bewust. Ook vind ik dat scholen meer moeten controleren. De leerlingen gaan op bosklassen en thuis ontdekken de ouders dat ze een tekenbeet hebben. Toen ik zelf nog in de lagere school zat, kwam ik ook thuis van bosklassen met een tekenbeet. Dat is natuurlijk gevaarlijk, de ziekte van Lyme moet wel ernstig genomen worden. Vaak treedt de ziekte ook op wanneer een teek niet helemaal verwijderd wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 13:51
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Tekenbeten

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van Lore. Tekenbeten moeten ernstiger genomen worden! Ik ken veel mensen die nagenoeg wekelijks een tekenbeet hebben en zich hier niets van aantrekken. In heel mijn leven heb ik nog maar één tekenbeet gehad, waarbij mijn ouders mij meteen naar de dokter hebben gestuurd. Toen ik vroeger buiten speelde werd ik ook altijd nagekeken op teken. Dit wordt niet (meer) gedaan. Waarom eigenlijk? Zijn mensen het vergeten dat tekenbeten gevaarlijk kunnen zijn? Uiteraard, niet iedereen wordt ziek na een tekenbeet. Toch is het belangrijk om de kans op infectie zo klein mogelijk te houden, want de ziekte van Lyme is toch vrij ernstig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.