actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2016, 20:15
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Test helpt beroerte sneller te herkennen

Door een beroerte snel te herkennen en onmiddellijk in te grijpen kan hersenschade beperkt worden en kan soms een leven gered worden.

Met een eenvoudige test moet iedereen snel en eenvoudig een beroerte kunnen herkennen. Omdat bij een beroerte elke minuut telt, kan zo'n test van levensbelang zijn. De test past in de campagne 'Herken een beroerte' die is gelanceerd door Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V).

Elk jaar krijgen zo'n 19.000 Belgen, omgerekend 52 per dag, een beroerte. Bij een beroerte wordt de bloedvoorziening naar de hersenen plotseling onderbroken. Het risico stijgt met de leeftijd: hoe ouder, hoe groter de kans. Bij vrouwen boven de 75 zijn beroertes zelfs de doodsoorzaak nummer één.

Elke minuut telt

Door een beroerte snel te herkennen en onmiddellijk in te grijpen kan hersenschade beperkt worden en kan soms zelfs een leven gered worden. "Elke minuut telt", is de boodschap.

Daarom lanceert CD&V-minister Vandeurzen de campagne 'Herken een beroerte'. Bedoeling is via een eenvoudige test mensen sneller een beroerte te laten herkennen.

Het gaat om de FAST-test, waarbij FAST staat voor face, arm, speech en time. Face: Vraag het slachtoffer om te glimlachen en controleer of een mondhoek naar beneden hangt. Arm: Laat het slachtoffer beide armen naar voren uitsteken en check of ze tegelijk omhoog gaan. Speech: stel vragen en ga na of het slachtoffer moeite heeft om je te begrijpen of moeilijk kan spreken. Time: schakel onmiddellijk medische hulp in en beperk de schade. Bij het herkennen van de symptomen, moet men onmiddellijk de hulpdiensten verwittigen.

Bekijk ook zeker het filmpje.

Bron: Knack, http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-701097.html

Datum: 9/5/2016

Eigen mening: Ik had er geen idee van dat er zoveel Belgen op een jaar een beroerte krijgen. Ik vind het dus een zeer goed idee om hierrond een campagne te voeren, zodat iedereen de FAST-test kan uitvoeren wanneer iemand in nood is om een beroerte uit te kunnen sluiten of te kunnen herkennen. Een beroerte kan ernstige gevolgen hebben, dus is het zeer belangrijk om dit snel te herkennen en snel in te kunnen grijpen, want elke minuut telt en kan een mensenleven redden. In het artikel wordt ook aangegeven dat oudere mensen een grotere kans hebben op een beroerte en in het filmpje worden ook een aantal oorzaken aangegeven. De belangrijkste oorzaken zijn een te hoge cholesterol, te hoge bloedruk, overgewicht en diabetes, dus mensen zouden meer bezig moeten zijn met hun gezondheid. Deze campagne is dus niet enkel goed om de FAST-test bekend te maken, maar ook om mensen bewust te maken van de oorzaken en gevolgen van een beroerte.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2016, 15:04
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Uiteindelijk is het wel goed dat men stappen wil ondernemen om het aantal beroertes te verminderen. Al lijkt mij dat heel moeilijk. De FAST-test is niets nieuw en bestaat al even. Ik denk dat het niet mogelijk is om doormiddel van deze test mensenlevens te redden, al zou ik willen dat het wel zo was. Wanneer mensen iets fout opmerken is het meestal al te laat en is het beter om meteen om medische hulp te vragen. Ik denk namelijk ook dat mensen deze FAST-test niet zullen onthouden omdat ze op dat moment met andere dingen bezig zijn. Ik hoop zeker dat het aantal beroertes zal verminderen door deze test, maar dit doe ik onder het moto, eerst zien, dan geloven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2016, 11:45
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
In het artikel geeft men aan dat iedereen een beroerte snel en eenvoudig zou kunnen herkennen. Men lanceert een campagne om zo de aandacht te richten op het gevaar van een beroerte. Persoonlijk vind ik alle initiatieven die men doet rond gezondheid, ziektes en dergelijke zeker waardevol. Toch denk ik dat er een andere oplossing zou kunnen zijn. Ik merk dat er zowel in scholen als binnen bepaalde sectoren een cursus EHBO wordt aangeboden. Ik denk dat binnen de bouwsector sommige zelfs verplicht zijn deze te volgen. Wanneer we in zouden zetten op deze EHBO cursus dan zetten we in op het geheel. Binnen deze cursus kan men werken rond beroertes herkennen en zoals nu al gedaan wordt reanimeren, verbanden leggen en dergelijke. Ik geef toe dat ik zelf ook niet volledig op de hoogte ben of zou weten wat te doen in de meeste situaties. Daarom denk ik dat men moet inzetten op het verplichten van een EHBO cursus voor iedereen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.