actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2016, 19:25
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
‘Dokters kijken te weinig naar gewicht van kinderen bij voorschrijven antibiotica’

‘Dokters kijken te weinig naar gewicht van kinderen bij voorschrijven antibiotica’

Of antibiotica bij hoesten nodig is, kan voortaan nauwkeuriger worden bepaald. Onderzoekster Robin Bruyndonckx (UAntwerpen/UHasselt) ontwikkelde een model dat huisartsen kan bijstaan. Zo kan het antibioticaverbruik dalen. Bruyndonckx stelde ook vast dat ziekenhuizen hun dosis niet aanpassen aan het gewicht van het kind, met over- of onderdosering tot gevolg.

Dat bacteriën resistent kunnen worden door overmatig antibioticagebruik is gekend. De meeste antibiotica worden ingezet bij luchtweginfecties met hoesklachten, maar volgens onderzoekster Robin Bruyndonckx krijgen deze patiënten vaak antibiotica terwijl dat eigenlijk niet noodzakelijk is. Op basis van gegevens van zo’n 2.600 Europese patiënten stelde ze een model op met symptomen, dat het risico op vererging van klachten kan voorspellen en het voorschrijfgedrag kan doen aanpassen.

‘Het gaat bijvoorbeeld over de aanwezigheid van slijm, of de patiënt hinder ondervindt bij de dagelijkse activiteiten, de bloeddruk, bepaalde longgeluiden, enzovoort’, verklaart Bruyndonckx. ‘Vaak gaat acuut hoesten vanzelf voorbij, maar mensen zijn ongerust. Het model kan bijvoorbeeld de huisarts helpen om duiding te geven aan de patiënt.’

De onderzoekster bekeek ook de dosissen beta-lactam-antibiotica die aan zo’n 5.200 gehospitaliseerde kinderen werden gegeven. ‘Hoewel de aanbevolen dosis van deze antibiotica voor kinderen gebaseerd is op hun gewicht, werd ongeveer 50 procent van de dosissen onafhankelijk van het gewicht voorgeschreven’, stelt ze. ‘Daardoor krijgen kinderen met een lager gewicht mogelijk te veel en kinderen met een hoger gewicht mogelijk te weinig antibiotica.’.

‘In de loop der jaren werden al meerdere initiatieven genomen om het gebruik in Belgische ziekenhuizen te verminderen, maar uit mijn analyses van de verbruikte hoeveelheden blijkt dat de meeste daarvan weinig invloed hadden’, klinkt de conclusie.

bron: www.destandaard.be, 6 mei 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160506_02275983

mening: Ik vind dat de dokters ook te vaak antibiotica voorschrijven. Het is ook wel een probleem dat dokters niet naar het gewicht kijken, want de gevolgen kunnen levensbedreigend zijn. Kinderen met een hoger gewicht krijgen een te lage dosis en kinderen met een lager gewicht krijgen vaak een te hoge dosis . Deze laatste kunnen daarom in het ziekenhuis belanden. Ik vind het goed dat ze een onderzoek hebben gedaan en een model hebben ontwikkelt zodat de artsen weten wat ze moeten voorschrijven. Bacteriën kunnen resistent worden tegen antibiotica en dan moeten de dokters een zwaardere dosis zoeken en dat is niet goed voor kinderen. Hierdoor maken we het alleen maar erger. Natuurlijk begrijp ik ook dat kinderen niet ziek willen zijn, want dat wil ik ook niet. Zelf neem ik ook medicatie om zo snel mogelijk te kunnen genezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2016, 09:00
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Tijd voor actie

Bij het lezen van dit artikel was ik direct mee met wat er door de onderzoekers geschreven wordt. Het klopt inderdaad dat er veel te snel en te veel antibiotica voorgeschreven wordt. Soms heb ik echter het gevoel dat dokters dit ook doen omdat ze de patiënt ergens willen sussen door gewoon de antibiotica mee te geven. Bovendien is dit ook wel ergens wat de patiënt verwacht. Toch is het noodzakelijk om enkel antibiotica voor te schrijven wanneer het echt nodig is en in dat geval lijkt het 'hulpmiddel' dat hier aangeboden wordt me een goede zaak! Vooral bij kinderen moet er opgepast worden met het gebruik van antibiotica. Wat het tweede aspect van het artikel betreft, vind ik het raar dat er zo vaak geen rekening gehouden wordt met het gewicht van de kinderen. Een antibiotica kan toch pas optimaal werken wanneer het kind de juiste dosis krijgt. Het is goed dat onderzoekers dit onderwerp terug in de media brengen en ik hoop dat er iets mee gedaan zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.