actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2016, 10:43
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Onderzoek UGent: oordopjes beschermen niet voldoende

De oordopjes die jongeren gebruiken tijdens muziekfestivals bieden niet voldoende bescherming voor het gehoor. Dat stelt de UGent na een onderzoek, zo meldt De Standaard.
Organisatoren van muziekevenementen zijn sinds 1 januari 2013 verplicht gratis oordopjes ter beschikking te stellen. Die dopjes zijn echter verre van ideaal, blijkt uit het onderzoek: ze dempen de lage tonen onvoldoende en vlakken de hoge tonen uit, wat de muziekbeleving verstoort.

Veel jongeren maken daarom gebruik van zogenaamde muzikantendopjes, die de muziekfrequenties niet vervormen. Maar die zijn niet veel beter, zegt postdoctoraal onderzoeker Annelies Bockstael, die het onderzoek leidde. "Ze kiezen niet voor de oordopjes die het meest beschermen, maar voor dopjes die comfortabel aanvoelen of het hipst in de markt gezet worden."

Uit een rondvraag is daarnaast gebleken dat maar zo'n 35 procent van de jongeren gebruik maakt van oordopjes om het gehoor te beschermen. "Het blijft dan ook heel belangrijk om goede informatie te verspreiden", zegt Bockstael

Bron: www.HLN.be http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...voldoende.dhtml

Eigen mening: Het is inderdaad heel belangrijk om je gehoor te beschermen, want voor jet het weet heb je last van 'de piep' en is het te laat om er nog iets aan te doen. Ik geef toe dat ik zelf nooit oordopjes draag op een concert of een fuif. Ik vind oordopjes zeer irritant. Ze blokkeren de muziek en je verstaat helemaal niets als iemand anders iets tegen je wilt zeggen. Je kan wel persoonlijke oordopjes laten maken, dit is wel vrij duur. Maar mijn zus heeft dit laten doen en ze zegt dat ze er wel deugt van heeft. De oordopjes die op festivals en fuiven worden aangeboden daarentegen zijn zeer storend en doen blijkbaar dus ook niet zoveel tegen de slechte tonen die gehoorschade veroorzaken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 13:09
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Oordopjes beschermen onvoldoende

Net zoals Mathias, gebruik ik zelden oordopjes op evenementen. Dat de oordopjes vaak onvoldoende beschermen wist ik al wel. Dit is natuurlijk geen excuus om er geen in te doen. Toch denk ik dat velen het gevoel hebben dat het geen kwaad kan om geen oordopjes in te doen als je niet te vaak naar evenementen gaat. Dan is natuurlijk de vraag hoe iedereen de term 'niet te vaak' interpreteert. Voor de ene zal dit enkele keren per jaar zijn, terwijl dit voor iemand anders één keer per week is.
Het is een goede zaak dat dit artikel verschenen is. Op deze manier worden mensen zich meer bewust van de gehoorschade die er kunnen oplopen en zullen sommigen hun gedrag aanpassen. Elke persoon die zijn/haar gedrag aanpast, is een aanwinst voor de moeite die gedaan werd om het nieuws aan de man te brengen. Onderzoeken gebeuren niet zomaar, maar om mensen te helpen. Het zou daarom natuurlijk ook fijn zijn dat zo veel mogelijk mensen de gegeven raad zouden opvolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.