actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2017, 16:37
Jannes T*rmans Jannes T*rmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Wechelderzande
Posts: 33
Belgische regeringspartijen blijven het oneens over Catalaans referendum

De regeringspartijen zijn het niet eens over het Catalaanse referendum. In De zevende dag stelden CD&V en Open Vld de geldigheid ervan in vraag. N-VA wil dan weer "een signaal dat een fatsoenlijk referendum kan worden georganiseerd".

Zou België de onafhankelijkheid van Catalonië erkennen? Dat was de vraag die fractieleiders Patrick Dewael (Open Vld), Servais Verherstraeten (CD&V) en Peter De Roover (N-VA) voorgeschoteld kregen. "Op basis van dit referendum zeker niet", was Dewael duidelijk. Volgens hem heeft geen meerderheid van de Catalanen zich uitgesproken voor onafhankelijkheid. "Een referendum is een heel belangrijk instrument in een democratie. Hier is het niet goed gegaan."

Een referendum is een heel belangrijk instrument in een democratie. Hier is het niet goed gegaan
PATRICK DEWAEL, OPEN VLD
Verherstraeten sloot zich daarbij aan: "Als je een referendum organiseert, moet het onderhandeld zijn. Dan moeten alle betrokken partijen het eens zijn over de wijze waarop en over de resultaten."

Daar was De Roover het niet mee eens: "Als wij hier vinden dat dit referendum omwille van een aantal redenen - vooral van Spaanse oorsprong - niet fatsoenlijk heeft kunnen plaatsvinden, dan is het tenminste een signaal om te zeggen 'laat ons dan een fatsoenlijk referendum organiseren.'

Bron: De Morgen
Datum: 08/10/2017

Persoonlijke mening:
De eventuele onafhankelijkheid van Catalonië is een item dat de laatste weken het nieuws domineert. Persoonlijk ben ik van mening dat er een officieel referendum moet komen dat definitief over de onafhankelijkheid zal beslissen. De situatie kan niet blijven aanslepen, dit zou de protesten en het geweld enkel maar doen escaleren. In de democratie die Spanje en de hele Europese unie nastreven zou Catalonië de kans moeten krijgen om te stemmen voor onafhankelijkheid. Ik begrijp dat de Spaanse overheid dit niet graag ziet gebeuren maar ik denk dat het beter is voor beide partijen om uit elkaar te gaan. Mijn mening is dus dat de Belgische overheid Catalonië moet erkennen als een onafhankelijke staat. Doen ze dit niet, dan vind ik dat dit indruist tegen de basisprincipes van de democratie die België en de Europese Unie uitdragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.