actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2012, 10:25
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
"Zwitsers hebben EU-lidmaatschap opgegeven"

"Zwitsers hebben EU-lidmaatschap opgegeven"

De Zwitsers lijken het te hebben opgegeven met de EU. Volgens opiniepeilers is nog maar 11,5 procent van de Zwitsers voorstander van lidmaatschap van de EU. Het is een ongekend lage score, melden Zwitserse media. Twaalf jaar geleden was nog meer dan een derde van de bevolking voor lidmaatschap van de EU.

De Zwitsers zijn ook argwanender geworden tegenover Europese Economische Ruimte (EER). Dat is een vrijhandelszone die in 1992 de toenmalige Europese Economische Gemeenschap en de Europese Vrijhandelsassociatie hebben opgezet. Zwitserland hield er toen een referendum over en 50,3 procent stemde tegen toetreding. Nu is nog maar 32 procent voor toetreding tot die vrijhandelszone.

Toch wordt het land ingekapseld door de EU. Sinds 1999 hebben Bern en Brussel veel afspraken gemaakt waarmee de regelgeving van de EU eigenlijk door de Zwitsers wordt overgenomen. In 2004 stemde bijna 55 procent van de Zwitsers voor toetreding tot de Schengenzone, waarmee het land 4 jaar later personencontroles langs de grenzen afschafte.

bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...opgegeven.dhtml, 25 november 2012

eigen mening:
Ergens kan ik de mening van de Zwitsers wel begrijpen. Ik weet niet of ik voor de toetreding van de vrijhandelszone zou stemmen. Op zich merk ik persoonlijk niet zo veel ervan, of we nu wel of niet bij de EU horen. Ook is de crisis voor de Zwitsers misschien een motief. Door in de vrijhandelszone te stappen, lijkt de kans misschien groter dat het met de economie in eigen land minder goed zal gaan. Door een toetreding is het namelijk makkelijker voor het buitenland om te exporteren naar Zwitserland. Nu maar afwachten wat Zwitserland gaat beslissen, al lijkt het me voorlopig beter voor hen om nog niet toe te treden. De stem van de bevolking telt toch wel denk ik. En misschien heeft de bevolking het wel bij het rechte eind en moet men toch maar naar hen luisteren.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 25th November 2012 om 10:40.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2012, 15:27
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik begrijp het standpunt van de Zwitsers heel goed. Zwitserland is een rijk land, en de EU kost hen alleen maar geld. Kijk maar naar Griekenland, die heel diep in de schulden verwikkeld zijn geraakt. Zwitserland moet nu geld afstaan aan de EU om de schulden van de Grieken af te betalen.
Hoe zou je zelf zijn? Zou jij het tof vinden als jij de verkeersboetes van iemand anders moet betalen? Ik dacht het niet.

Zwitserland is een rijk land en ze willen deze rijkdom voor henzelf houden, waar ik volledig voorstander van ben. Zij willen de problemen van iemand anders niet oplossen, waar ik ook voorstander van ben. Zo is het gemakkelijk natuurlijk, de Grieken denken 'wij zullen het wel smerig maken, de EU schiet ons dat geld toch voor!'

Als in de wereld elk land al eens naar zichzelf keek en in binnenlandse problemen zelf al eens oplosten zonder de hulp van iemand anders, dan zou alles al meteen vlotter verlopen. Waarom ben je anders een onafhankelijke staat als je toch altijd maar hulp nodig hebt van buitenaf?

Ik vind dat ze de EU maar moeten afschaffen, want wat heeft het ons opgeleverd? Eigenlijk niks, buiten vrije grenzen (waardoor onze wegen in een veel slechtere staat verkeren) en een munteenheid voor heel Europa.

In theorie is de EU allemaal mooi en leuk, maar de realiteit is wat anders...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.