actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2011, 12:37
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Spanjaarden slapen buiten na aardbeving

Spanjaarden slapen buiten na aardbeving
12/05/11, 10u44


Vele duizenden angstige bewoners van de Spaanse stad Lorca hebben de nacht van woensdag op donderdag doorgebracht op parkeerplaatsen, pleinen en speelplaatsen. Ze vreesden voor naschokken van de beving woensdag.


© ap De zuidelijke stad werd gisteren getroffen door een beving van 5,1 op de schaal van Richter. Bij de beving kwamen minstens acht mensen om en raakten 160 mensen gewond. De autoriteiten hadden eerder gemeld dat er minstens tien mensen waren omgekomen. Het is de dodelijkste beving in Spanje in meer dan vijftig jaar.

Volgens burgemeester Francisco Jodar heeft een derde van de 90.000 inwoners buiten geslapen. Edgar Rosales (38), een immigrant uit Ecuador, vertelde: "We hebben de nacht buiten doorgebracht, hier op het plein. De hulpverleners geven ons eten en dekens. We mogen ons appartement niet in, tot een ingenieur het gebouw heeft bekeken."

Noodbedden
Het Rode Kruis meldde dat 15.000 mensen in de stad dakloos zijn geworden. De organisatie heeft achthonderd noodbedden neergezet in een hangar. "Maar veel mensen slapen liever buiten bij hun eigen huis, omdat ze bang zijn voor naschokken", zei een woordvoerster. Het Rode Kruis deelde 7.720 dekens uit en zette 24 ambulances klaar.

Vanochtend stonden honderden bewoners in de rij om eten te krijgen. Een geëvacueerde vrouw vertelde dat ze niet had kunnen slapen, nadat ze drie lijken had zien liggen. "Ik was zó geschrokken."

Pepe Tomas (56), een verpleger in de lokale kliniek, zei dat hij honderden mensen had geholpen, vooral voor angst: "We weten dat we vlakbij een breuklijn wonen, maar we hadden nooit gedacht dat ons dit zou overkomen", zei hij.

Zeldzaam
Ongeveer tweehonderd militairen zijn naar het gebied gestuurd om hulp te verlenen en instabiele gebouwen te bewaken. Zware aardbevingen zijn vrij zeldzaam in Spanje. Slachtoffers vallen er zelden, hoewel het zuiden van het land vrij veel breuklijnen van aardplaten heeft. In 1997 viel er één dode bij een schok. In 1969 kwamen er negentien mensen om bij een aardbeving met de kracht van 7,8 op de schaal van Richter. (anp/sps)
bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...ardbeving.dhtml

Mening:
Na de aardbeving in Haïti is bevolking begrijpelijk extra alert omtrent aardbevingen. Ze nemen uitvoorzorg hun toevlucht naar buiten. Aangezien aardbevingen niet vaak voorkomen in Spanje zijn de mensen bang omdat ze niet vertrouwd zijn met het fenomeen. Ook de kans op naschokken maakt het gevaarlijk om terug in hun huizen te gaan slapen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2011, 14:03
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Pff, wat een miserie hebben sommige mensen toch allemaal. Telkens als ik een artikel over zo'n rampen lees, ben ik heel dankbaar dat ik in België geboren ben en dat wij zo nog niets hebben meegemaakt. Ik begrijp heel goed dat de bevolking niet meer in hun huizen durft slapen (als ze dat nog hebben tenminste). De angst op zo'n momenten moet enorm zijn.
Ik verschoot er wel van dat deze aardbeving gebeurd was in Spanje. Meestal komen natuurrampen voor in gebieden die ver van België verwijderd zijn, maar deze keer is het niet zo. De natuur is iets onvoorspelbaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2011, 13:26
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Spanjaarden slapen buiten na aardbeving

Amai, dit is wel zeer dicht bij ons landje België. Zoals Evelien al vermeld heeft, ben ik ook zeer blij dat ik in België woon. Onlangs heb ik in de krant ook gelezen dat er in Rome ook voorspellingen zijn. Ik heb echt te doen met de mensen die de aardbeving moeten ondergaan. ik hoop voor hen dat dit snel terug wordt opgeknapt.

Mijn tante woont ook in de buurt van Lorca, en zei vertelde ons dat zij niets van deze natuurramp heeft gevoeld. Dit was voor ons gelukkig nieuws, maar ik vind het raar dat het maar op een kleine plaats voelbaar was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.