actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2011, 16:02
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Nederlandse school gesloten na dreigmails

Nederlandse school gesloten na dreigmails

De Nederlandse basisschool De Burghtweijt in Heemskerk heeft donderdag haar deuren gesloten nadat ze dreigmails had ontvangen. De politie pakte vrijdag een elfjarige jongen uit Heemskerk op voor verhoor. Dat schrijft NRC Handelsblad.

In het begin van de week kreeg basisschool De Burghtweijt in Heemskerk twee dreigmails. Schoolmedewerkers vonden de inhoud van de mails bedreigend genoeg om de school donderdag en vrijdag te sluiten. Wat er juist in de mails stond is niet bekend.

De Nederlandse politie startte onmiddellijk een onderzoek dat leidde naar een 11-jarige jongen uit Heemskerk. De politie wou niet bevestigen of hij zelf een leerling is van De Burghtweijt. De tiener zal nu ondervraagd worden door de politie, die verwacht de zaak daarna te kunnen afsluiten.

De jongen uit Heemskerk is al de vierde tiener die wordt gearresteerd voor bedreigingen op het internet sinds de schietpartij in Alphen van afgelopen weekend. De politie maakt daarmee duidelijk dat internetbedreigingen even serieus worden genomen als persoonlijke bedreigingen

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20110415_094
Eigen mening: Ik denk dat de school er goed heeft aangedaan om te sluiten. Een dreigbericht zou een flauwe grap kunnen zijn, maar wat als het niet is? Stel je voor dat er anders kinderen zouden gewond raken en je weet als ouders dat de school op de hoogte was van de dreigbrief, dan zou ik als moeder zelf heel boos zijn dat er geen maatregelen waren getroffen. Toch is het erg dat de school in één week tijd wel twee dreigmails kreeg. Hopelijk kunnen ze de dader snel oppakken zodat alle paniek kan ophouden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2011, 10:40
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik ben het helemaal eens met Jorina. Je weet niet op voorhand of dit een "grap" is of niet. Daarom is het goed dat de school dit voorval ernstig genomen heeft, zoniet had er in geval van een echte dreiging wél paniek ontstaan. Ik vind dat men zo'n soort van dreiging altijd serieus moet nemen: je weet nooit wat er precies achter zit en dus kan je maar beter op je hoede zijn. Volgens mij wil niemand een slechte afloop op zijn geweten hebben. Het is natuurlijk wel jammer dat de school moet sluiten wanneer er geen sprake is van een dreiging.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2011, 10:33
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Afzender dreigmail weer naar school

De jongen die dreigmails stuurde aan zijn basisschool in Heemskerk krijgt er vanaf morgen weer les. Vanwege de mails ging De Burghweijt twee dagen dicht. De jongen werd kort daarna opgepakt door de politie en geschorst.

De jongen van twaalf zegt in het AD dat hij de mails stuurde omdat hij elke dag werd gepest en geslagen. Zijn ouders noemen het "een schreeuw om aandacht" en zeggen dat de jongen nooit de intentie had zijn medeleerlingen daadwerkelijk iets aan te doen.

Gesprek
De directie van de school sluit niet uit dat te weinig tegen pesten is gedaan. Deskundigen gaan onderzoeken hoe het beter kan.

De jongen begint zijn schooldag met een gesprek. Onder deskundige begeleiding wordt morgen in groep acht gepraat over wat er is gebeurd.

Bron: http://nos.nl/artikel/234297-afzend...aar-school.html

Eigen mening:
Het is erg sneu voor deze jongen dat hij elke dag zo erg gepest wordt en dat hier vanuit school erg weinig tegen wordt gedaan. Ik kan wel begrijpen dat je op een gegeven moment zo met je handen in het haar zit dat je niet meer weet wat je moet doen. Dat hij dan overgaat op het sturen van dreigmails vind ik redelijk extreem maar deze jongen is ook nog erg jong. Waarschijnlijk ziet hij de gevolgen van zijn mails van te voren niet goed in. Nu er tegenwoordig steeds meer mensen en instanties over internet (twitter, facebook etc.) bedreigd worden kun je niet veel anders dan deze dreigementen serieus nemen. Hopelijk is deze jongen, en zijn leeftijdsgenootjes met hem, geschrokken van de media aandacht voor deze zaak en denken ze de volgende keer beter na voor ze dreigementen gaan sturen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd May 2011, 21:39
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Dat een school moet sluiten omwille van dreigbrieven is voor mij niet nodig. Ik begrijp dat men veiligheid boven alles wilt zetten. Maar wanneer men een dreigbrief ontvangt moet men meteen de politie verwittigen, en beroep doen op extra politie beveiliging rond de school, deze weten hoe ze moeten omgaan met zulke situaties. Politiebescherming schrikt de dader af (als de dreigbrief echt is geweest) en de school kan gewoon verder zijn gang gaan. Maar om daarom een school twee dagen te sluiten? Ik meen te herinneren dat hier in België ook een dreiging is geweest op een school, maar ik weet niet of dit ook door een dreigbrief kwam. Toen heeft de politie extra mensen en patrouilles rond de school gezet. De kinderen maar vooral de ouders kregen door de extra politieaanwezigheid een veilig gevoel. Door deze manier van optreden blijft de veiligheid van de kinderen verzekerd terwijl het onderzoek loopt naar de schrijver van de brief en de kinderen moeten de opgelopen achterstand van deze twee dagen niet inhalen.

Ik heb wel de indruk dat wanneer er een dramatische gebeurtenis plaatsvindt, in dit geval de schietpartij in Alphen, jongeren en kinderen er de ernst niet van inzien, door bijvoorbeeld te vermelden op het internet dat ze dit beter kunnen. Dit zou niet mogen zijn, het is volgens mij zeer frustrerend voor de politiediensten om bij een mogelijke dreiging steeds geconfronteerd te worden met kinderen of jongeren. Politiemensen dienen al deze dreigingen serieus te nemen en als ze dan steeds uitkomen op een snotneus die achter zijn computer een grap wil uithalen, dan is dat behoorlijk vervelend. Hoe men dit kan tegengaan weet ik niet, maar men zou hier wel een oplossing voor moeten zoeken, misschien strengere maatregelen.

In dit geval zou het gaan om pesterijen die de jonge dader dwongen tot deze wanhoopsdaad. Of dit de echte waarheid is achter zijn daad weet ik niet misschien schuift hij dit excuus naar voren om de woede van de school en zijn ouders niet over zich te krijgen? Als het toch waar is dat de jongen overstapt op een wanhoopsdaad door deze pesterijen, dan moet de school snel stappen ondernemen om het pestgedrag een halt toe te roepen. Ik blijf het herhalen dat men niet streng genoeg kan zijn tegen pesters, en zeker omdat deze kinderen echt nog jong zijn. Pesten brengt alleen maar leed toe aan mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.