actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2011, 14:40
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Eis groepsverkrachting: twaalf maanden

Eis groepsverkrachting: twaalf maanden

Vrouwe Justitiať Vrouwe Justitia Flickr/creative commons/Pixelmaniac
Toegevoegd: woensdag 6 apr 2011, 11:43


Het Openbaar Ministerie in Amsterdam heeft celstraffen geëist tegen twaalf verdachten in een groepsverkrachtingszaak. Het gaat om een groepsverkrachting van een 16-jarig meisje in mei vorig jaar. De politie vond het meisje op een metrostation in Amsterdam-Zuidoost. Ze kon amper lopen, was in de war en was gewond.

Het meisje was een paar dagen daarvoor weggelopen uit een gesloten instelling in Groningen en was in Amsterdam meegegaan met een groep jongens toen ze op zoek was naar een slaapplaats. Die zouden haar hebben verkracht en doorgegeven aan andere groepen jongens, die haar ook misbruikten.

Het misbruik vond deels plaats in zorginstelling Cordaan in Amsterdam-Zuidoost, waar enkele verdachten verbleven.

De twaalf verdachten tussen de 17 en de 23 jaar hebben toegegeven dat ze seks hebben gehad met het meisje, maar zij zeggen dat dat vrijwillig gebeurde.
Van hand tot hand

Volgens het OM begon de seks vrijwillig, maar werd die al snel onvrijwillig "in een sfeer van ongeremdheid en geweld". Het misbruik duurde meerdere dagen en vond op verschillende plaatsen in de stad plaats. Het meisje is "als gebruiksvoorwerp, als een vod van hand tot hand gegaan" en tenslotte "afgedankt achtergelaten" op straat, aldus het OM.

Tegen zes verdachten is een half jaar cel geëist plus een half jaar voorwaardelijk, tegen de anderen eiste het OM lichtere straffen.

Bron: http://nos.nl/artikel/230993-eis-gr...lf-maanden.html
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2011, 14:46
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Eis groepsverkrachting: twaalf maanden

Een vreemde zaak, maar toch sterke meningen. Een meisje van zestien jaar zou vorig jaar de hoofdrol hebben gespeeld in een orgie met een twaalftal mannen. De meesten onder hen hebben bekend dat er inderdaad sprake was van seks, maar dat het meisje dit vrijwillig zou hebben gedaan. Dit zou natuurlijk kunnen, maar dan niet als het meisje nadien in de war was en gewond was. Bovendien was zij weggelopen uit een instelling, wat helemaal een brug te ver is in mijn ogen. Van dit meisje is volgens mijn mening gewoonweg puur geprofiteerd. Als iemand uit een instelling wegloopt, kan je nooit voorzichtig genoeg zijn. Ik wil deze mensen niet afkeuren, in tegendeel zelfs, maar deze mensen kunnen instemmen met iets wat ze helemaal niet zelf beseffen. Als dergelijke mannen dit dan als aanvaard zien, betekent dit dat het verstand meer in hun broek dan in hun hoofd zit, toch? Wie weet was het meisje misschien half gedrogeerd, wat kan er nog allemaal gebeurd zijn. Het fijne zal hoogstwaarschijnlijk ooit nog wel aan het licht komen, maar toch vind ik zes maanden geen goede staf. De daders leren hier niets uit, en bovendien is zes maanden een peulschil vergeleken met de tijd die het meisje nodig gaat hebben om dit trauma te verwerken (vrijwillig of gedwongen). Het rechtssysteem is dan wel eerlijk, maar in een te kleine mate. Het systeem zou beter wat rechtvaardiger zijn in ernstige zaken en zich wat minder bezig houden met onbelangrijke zaken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th April 2011, 22:09
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik ben het helemaal eens met de vorige reactie. Dit is een zeer ernstige zaak: het is dan wel geen moord of iets in die aard, maar er is een meisje verkracht en dat is volgens mij het ergste wat je als meisje/vrouw kan overkomen. Het meisje zal waarschijnlijk lichamelijk vrij snel herstellen, maar mentaal zal dit voorval haar haar hele leven blijven achtervolgen. Het is jammer dat dit meisje een labiel persoon is wat haar natuurlijk een gemakkelijke prooi maakte voor de groep jongens. Ook ik vind dit geen gepaste straf voor de jongens. Ik denk niet dat ze na een gevangenisstraf gaan beseffen welke emotionele schade ze hebben aangericht. Een alternatieve straf die hen aanzet tot nadenken is volgens mij een veel beter idee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.