actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2010, 20:50
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Vlaamse Regering en sociale partners sluiten nieuwe cao’s af voor onderwijssectoren

Vlaamse Regering en sociale partners sluiten nieuwe cao’s af voor onderwijssectoren


De Vlaamse Regering en de sociale partners bereikten vandaag een akkoord van cao voor de verschillende sectoren binnen het onderwijs voor de jaren 2010-2011. Opvallend is dat deze akkoorden tot stand zijn gekomen met een bescheiden budget, zijnde het saldo van de vorige cao’s.

De nieuwigheden binnen deze cao’s, waarover een uitvoerige nota in bijlage, zijn te groeperen in 5 clusters:
• verbeteren van de inspraak van het personeel
• verbeteren van de arbeidsvoorwaarden
• een beter statuut, aantrekkelijker maken van onderwijssector
• combinatie van werk en gezin
• uitbreiden van de tewerkstelling – verminderen van de werkdruk

Minister-president Kris Peeters toonde zich bijzonder tevreden over de afgesloten akkoorden: “Deze overeenkomsten getuigen van een grote verantwoordelijkheidszin van de sociale partners. Ik maak een understatement, als ik zeg dat vele Europese regio’s zich dezer dagen op budgettair vlak in moeilijk vaarwater bevinden en dat ook Vlaanderen daar niet aan ontsnapt. Het is mij een genoegen te mogen vaststellen dat de partners zich bewust zijn van deze situatie en een akkoord hebben bereikt binnen de bestaande financiële ruimte. Dit betekent echter niet dat het hier om een inhoudsloze akkoorden gaat, wel integendeel. De cao’s bevatten immers belangrijke kwaliteitsmaatregels.”

Ook Minister Pascal Smet is opgetogen met de gesloten akkoorden: “De sociale partners hebben hun rol van ‘partner’ terdege opgenomen en hebben zich erg constructief opgesteld. Ik heb in het voorbije jaar met de “Zeg het hem zelf”-ronde veel tijd en energie geïnvesteerd in luisteren naar wat er op het veld leeft en ik ben blij dat deze cao’s tegemoet komen aan een aantal belangrijke verzuchtingen die op het terrein leven. Zo ben ik van oordeel dat er al heel wat hefbomen in deze overeenkomsten zitten die het lerarenberoep aantrekkelijker moeten maken. Daarnaast ben ik ook bijzonder gelukkig met de aandacht die er in deze overeenkomsten is voor het ondersteunend personeel zoals het administratief personeel, de busbegeleiders en de onderhoudsmensen.”


U kan de teksten van de cao’s, alsook een verklarende nota terugvinden op www.lerarendirect.be

Bron: www.lerarendirect.be

Eigen mening:
Ik vind dat we toch possitief mogen zijn over de gesloten akkoorden. Ik denk dat vele leerkrachten inderdaad liever een vermindering van de werkdruk en een beter statuut hebben dan een loonsverhoging. Een loonsverhoging is gezien de economische toestand niet aangewezen, ik vind dat iedereen maar zijn steentje moet bijdragen en als er dan voordelen tegenover staan zoals bv de inrichtende machten die voor hun personeelsleden een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en rechtsbijstand moeten afsluiten om hun personeelsleden te verzekeren op het vlak van hun burgerlijke aansprakelijkheid of wanneer ze gevat worden door een juridische procedure, de plage-uren die gereduceerd worden, vlottere vaste benoeming door oa meer betrekkingen vacant te verklaren, zou ik daarmee kunnen leven.

Laatst aangepast door p4u12767 : 11th December 2010 om 20:58.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.