actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2014, 17:34
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Belg blijft bij rijksten ter wereld

Belg blijft bij rijksten ter wereld

De Belg behoort tot de rijkste burgers ter wereld, blijkt nog maar eens. Volgens een studie van Credit Suisse tikte het gemiddelde vermogen per Belg het voorbije jaar aan met 11,7 procent tot 301.000 dollar. De Belg staat daarmee op plaats zeven van rijkste wereldburgers.
Als gekeken wordt naar de mediaan, wat representatiever is voor 'dé Belg', dan schuift België op naar plaats twee, met een mediaan vermogen per volwassene van 173.000 dollar. Dat is een toename met 12,3 procent.

Bij de berekening van het vermogen werd rekening gehouden met de financiële activa en vastgoed, min de schulden. Dat België traditioneel hoog scoort in dergelijke studies wordt onder meer verklaard door de baksteen in de maag van de Belg.

Volgens het Global Wealth Report 2014 steeg de wereldwijde rijkdom van de gezinnen tussen midden 2014 en midden 2014 met 8,3 procent tot 263 biljoen dollar, of 56.000 dollar per volwassene. Dat is het hoogste cijfer ooit. De groei is vooral te danken aan de prestaties van de VS en Europa, met dank aan de gestegen waarde van vooral financiële activa.

Zwitserland blijft het land met het hoogste vermogen per volwassene (581.000 dollar), gevolgd door Australië en Noorwegen. De top tien wordt vervolledigd door de VS, Zweden, Frankrijk, België, Denemarken, Groot-Brittannië en Singapore. Wordt naar de mediaan gekeken, moet België enkel Australië (225.000 dollar) laten voorgaan.

Eigen mening: Toen ik dit artikel las in de Standaard, verschoot ik toch wel. Ik wist helemaal niet dat wij 'Belgen' zich tot 'de rijken' van de wereld moet noemen. Want toen ik nog in het zesde middelbaar zat, heb ik een eindwerk moeten maken over Armoede in België en daar kwamen we tot het besluit dat er nog redelijk veel armoede in ons land is. Het kan ook wel zijn dat er in België mensen leven die wel super veel geld verdienen. Waardoor dat het gemiddelde weer naar boven trekt. Wat ik langs de ene kant wel snap. Het is dan ook wel een positief artikel vind ik, dus daar ga ik niet over klagen. Ik heb liever dat ons land bij de 'rijken' hoort in plaats van de 'armen'.

Bron: BELGA Krant: de Standaard Datum: 14/10/2014
Site: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141014_01320637
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th October 2014, 09:48
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
De kop van dit artikel was niet echt een verrassing voor mij. Maar als je het artikel aandachtig leest dan merk je op dat we op basis van het gemiddelde op plaats 7 staan, op basis van de mediaan staan we op plaats 2! Dat vond ik wel opmerkelijk. Ook het feit dat het bedrag tussen gemiddelde en mediaan zo verschillend was viel me op. Het gemiddeld vermogen per Belg is 301 000 Dollar. Dit bedrag is echt ongelooflijk hoog. Ik heb toch al een 10-tal jaren gewerkt, een huis gekocht enz. Maar een bedrag in die grootte, daar zit ik nog lang niet aan! De mediaan ligt op 173 000 Dollar toch bijna 140 000 dollar lager dan het gemiddelde. Dit wil zeggen dat de (om en bij) 5 500 000 ste Belg 140 000 dollar minder verdient dan de gemiddelde Belg... Hieruit wordt nog maar eens duidelijk dat het grootste gedeelte van het kapitaal in handen is van de paar superrijken die ons land telt. Hoe kan er anders zo een groot verschil zijn in dit getal?
Positief vind ik wel dat we zo hoog scoren op die mediaan. Op plaats 2 wereldwijd is toch wel een prestatie op zich. Zoals Lennart ook al aangaf is het wel jammer dat er in België, ondanks onze hoge positie op de wereldranglijst, toch nog zeer veel armoede voorkomt. Dit toont toch weer aan dat de kloof tussen de rijken en de armen echt te groot is...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.