actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 09:12
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Kinderrechtencommissaris wil kinderen stemrecht geven

Kinderrechtencommissaris wil kinderen stemrecht geven


Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen pleit voor stemrecht voor kinderen, ongeacht hun leeftijd. ‘Want dan ga je ervan uit dat jongeren vanaf pakweg 14 of 16 al kunnen denken en redeneren zoals volwassenen.'
'Kinderen verdienen het recht om te participeren', vindt Vanobbergen. 'Ik pleit niet voor stemplicht. Maar kinderen die dat willen, zouden de kans moeten krijgen.’

Vanobbergen gidst vaak kinderen uit basisscholen in het Vlaams Parlement. ‘En er zijn er toch altijd bij die veel interesse hebben in het parlement. Ook zijn ze verontwaardigd omdat hun mening van geen tel is op school, of in de rechtbank waar over de echtscheiding van hun ouders wordt gepraat. Ze zijn erg bekommerd om pesten en geweld, en hebben veel vragen bij het milieu. Als je hen de kans geeft om te stemmen, komen die thema’s hoger op de politieke agenda.’

Bron:
VBR. (2014, 10 13). Kinderrechtencommissaris wil kinderen stemrecht geven. De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat kinderen stemrecht kunnen krijgen, maar geen stemplicht. Dat zou de kinderen te zwaar belasten. Ze zijn in mijn ogen op die leeftijd nog steeds kind en moeten dat ook blijven. Ze moeten zelf kunnen beslissen of ze willen gaan stemmen of niet.
Ik ben het eens met de mening van meneer Vanobbergen dat sommige kinderen inderdaad al op jonge leeftijd veel interesse tonen in de politiek en het omliggende. Anderzijds zijn er kinderen die er totaal geen interesse voor tonen en die moeten we zelf de keuze laten maken of ze hun stem willen uitbrengen.
Als dit voorstel wordt goedgekeurd vind ik het wel van belang dat er in het onderwijs meer belang moet gehecht worden aan het reilen en zeilen van ons politiek systeem. Hierdoor zullen kinderen meer te weten kunnen komen over dit systeem en zal hun interesse misschien nog sterker worden opgewekt.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 13th October 2014 om 09:21.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2014, 17:44
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
De elementen die Lien aanhaalt in haar mening vind ik zeer terecht. Toch zou ikzelf dit voorstel afwijzen. Ik vind dat tegenwoordig de jongeren zich alsmaar sneller volwassen voordoen. Dit op verschillende vlakken zoals kleding, ontspanning, denken, enz. Dat voorstel zou dit fenomeen alleen nog maar versterken. Laat kinderen, zo lang het kan, kinderen blijven. De meeste jongeren zijn volgens mij ook niet bezig met politiek. We kunnen ze beter goed voorbereiden op hun stemplicht, dan ze al direct een stemrecht te geven. Dat zal alleen maar ten goede komen voor de politiek in ons land.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th October 2014, 20:06
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik ben het er volledig mee eens dat kinderen, kind moeten en mogen blijven. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit stemrecht voor kinderen geen slechte zaak is voor onze maatschappij, net zoals Lien.
Jongeren worden alsmaar sneller volwassen en dit brengt met zich mee dat ze op jongere leeftijd al in staat zijn om weldoordachte keuzes te maken. Onze nieuwe generatie kan echt wel wat vrijheid en verantwoordelijkheid aan.Waarom ze deze kans dan ontnemen?
Op deze manier kunnen we ook nog eens voorkomen dat door de vergrijzing de stem van de kinderen/jongeren onderdrukt wordt. Waarom zouden we kinderen hun deelname aan het politieke proces dan ontzeggen?
Bovendien vormt dit een belangrijke impuls voor scholen om meer aandacht te besteden aan ons politiek bestuur. Dit kan dan weer als gevolg hebben dat andere kinderen misschien ook geïnteresseerd geraken in ons politiek systeem.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th October 2014, 21:05
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik denk dat het veel jongeren ook niet veel kan schelen net omdat ze toch niets te zeggen hebben tot ze 18 jaar zijn. Dan is het vaak te laat om ineens geïnteresseerd te raken. Ik vind dit dus een goed idee, al denk ik wel dat er toch nog een grens nodig is. Een kind van 8 laten stemmen, hoeft nu niet onmiddellijk denk ik. Vanaf 14 jaar zou stemrecht geen slecht idee zijn volgens mij. Zoals al gezegd, worden jongeren steeds sneller volwassen en onafhankelijk. We zouden dit niet moeten tegenhouden, ook niet de vrije loop moeten laten, maar in goede banen moeten leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.