actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2014, 19:05
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Voka: "Nu al met staken dreigen is onbegrijpelijk"

Dat de drie vakbonden uit onvrede met de plannen van de nieuwe federale regering-Michel dreigen met beurtstakingen in de provincies en vervolgens een nationale staking op 15 december, is voor Voka een brug te ver. De Vlaamse werkgeversorganisatie vindt het "onbegrijpelijk" dat de vakbonden "de uitgestoken hand van de regering naar de sociale partners afwijzen".

"De inkt van het regeerakkoord is amper droog, en er is duidelijk aangegeven dat de nieuwe regering een aantal zaken in overleg met vakbonden en werkgevers wil gaan uitvoeren", aldus gedelegeerd bestuurder Jo Libeer van Voka. "Dat men nu al naar het meest drastische wapen grijpt, en dreigt om het land plat te leggen, is onbegrijpelijk."

Als de bonden "het land willen gijzelen op 15 december", zadelt dit de economie op met een dag verlies en zal dit tot frustraties leiden bij bedrijven, gebruikers van het openbaar vervoer, studenten in examenperiode... "Ik hoop dat er alsnog realiteitszin komt bovendrijven bij de vakbonden. En dat we samen met hen en de overheid ten volle voor economische groei kunnen gaan", aldus Libeer.

De Voka-topman zegt voorts dat iedereen inspanningen moet leveren om de uitdagingen van het federale budget en het behoud van de sociale zekerheid aan te kunnen. "Mag ik er bijvoorbeeld op wijzen dat de tweede maand gewaarborgd loon ook voor onze ondernemingen een bittere pil is?"

"Gevaarlijk spel"
Pieter Timmermans, topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen, treedt Libeer bij. De werkgevers staken al verschillende dagen de hand uit voor overleg, klinkt het. "In het verleden hebben dergelijke acties nooit één extra job opgeleverd, integendeel."

Timmermans noemt de plannen van de bonden een "gevaarlijk spel". "Als men de lont aan het kruidvat steekt, weet men nooit waar men eindigt. In het verleden heeft het land platleggen nooit één extra job opgeleverd, integendeel. Ze zorgen voor imagoschade en er gaan jobs verloren", verwijst hij naar algemene stakingen uit het verleden, bijvoorbeeld in de jaren 90 tegen het Globaal Plan of de acties in de jaren 80 tegen de regering.

Voor Timmermans "blijft de hand wel uitgestoken". "Wij gaan in op de vraag naar overleg van de federale regering."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/v...elijk-a2090670/
15/10/2014

Eigen mening: Ik vind het inderdaad ook onbegrijpelijk dat de vakbonden nu al dreigen met een staking. Zoals in het artikel ook al vermeld staat hebben stakingen in het verleden nooit het effect gehad dat de vakbonden wilden. Degenen die het meest onder zo'n staking lijden zijn dan ook niet de politici, maar de gewone mensen. Denk maar aan alle mensen die niet op hun werk geraken, jongeren die niet op school geraken (middelbare scholieren die dus ook geen examen kunnen afleggen),... Ik begrijp niet goed waarom de vakbonden dit dan toch zo noodzakelijk vinden. Het enige wat men volgens mij hiermee bereikt is de mensen nog gefrustreerder maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.