actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2017, 12:42
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Helft Vlamingen vindt dat Walen misbruik maken van sociale zekerheid

Vijftig procent van de Vlamingen vindt dat Walen misbruik maken van de sociale zekerheid. Daarnaast vindt zestig procent dat migranten misbruik maken van de sociale zekerheid. Zo blijkt uit onderzoek van de KU Leuven.

Socioloog Bart Meuleman (KU Leuven) schrok van de resultaten van een onderzoek naar politieke en sociale attitudes bij Belgen, waarin 700 Vlaamse kiezers ook vragen kregen die peilden naar vooroordelen jegens Franstalige Belgen en migranten. Een kleine steekproef, maar wel een goede afspiegeling van de Vlaamse kiezers, zegt Meuleman: 'De respondenten zijn op basis van toeval uitgeloot en we corrigeerden het panel voor opleiding, geslacht en leeftijd.' Vanwaar zijn verbazing? 'Ik had niet verwacht dat het anti-Waalse sentiment zo groot zou zijn in Vlaanderen. Vijftig procent van de bevraagden vindt bijvoorbeeld dat Walen misbruik maken van de sociale zekerheid en volgens twintig procent zijn de meeste Walen lui.'

Ook de houding tegenover migranten werd gepeild. Dat levert een nog negatiever plaatje op: volgens 60 procent van de respondenten misbruiken zij de sociale zekerheid. 47 procent gaat akkoord met de stelling 'De overheid doet meer voor migranten dan voor de Vlamingen.' Vervang migranten door Walen, en nog 33 procent gaat ermee akkoord.

Een derde van de bevraagde Vlamingen ten slotte, vindt migranten 'in het algemeen' niet te vertrouwen, en volgens 10 procent geldt dat ook voor de Walen. Het is een duidelijk patroon in het onderzoek, zegt Meuleman: 'Walen en migranten behoren tot the band of others - een sociologische term voor mensen die buiten de eigen kring vallen. Maar over migranten zijn de negatieve gevoelens het hevigst.' Opmerkelijk is dat de negatieve gevoelens gelijklopen (wie anti-Waals is, heeft wellicht ook een negatieve houding tegenover migranten), maar wel deels verschillende voedingsbodems hebben. Meuleman: 'Anti-Waalse gevoelens zijn economisch gestuurd, die tegen migranten zowel economisch als cultureel. 51 procent ziet migranten als een bedreiging voor de eigen cultuur en gewoontes, hoewel 47 procent 'andere culturen' wel als verrijkend ziet. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak, maar velen stellen 'de migrant' gelijk met 'de islam' en die vinden ze, in tegenstelling tot nog andere culturen, blijkbaar niet compatibel met onze normen en waarden.'

Dat de afkeer voor Franstaligen minder op de culturele as zit, is eenvoudig te verklaren volgens Meuleman: 'Walen en Vlamingen delen met de Belgische sociale zekerheid en welvaartsstaat één sociaaleconomische ruimte. Cultureel is dat niet zo: we lezen andere boeken en kranten, kijken naar andere journaals en beluisteren andere muziek.' Die these ziet Meuleman bevestigd door de antwoorden op deze stelling: 'De Franstaligen zijn een bedreiging voor onze cultuur en gewoonten in de Brusselse periferie.' 40 procent is het daarmee eens, 30 procent niet. De Franstalige cultuur is volgens 43 procent van de bevraagde Vlamingen een verrijking in Vlaanderen, maar wordt een bedreiging in Brussel. 'Logisch, dat is de enige plaats in België waar Nederlandstaligen en Franstaligen nog een culturele strijd voeren.'

Er zijn, besluit Meuleman, twee zaken die negativiteit jegens anderen aanjagen: een autoritaire instelling en slachtofferschap - het gevoel benadeeld te worden ten opzichte van anderen. 'Wie die twee combineert, heeft grote kans om te denken dat de Franstalige Brusselaar onze cultuur afneemt, de Waal ons geld en de migrant die twee tegelijk.'

Bron: Knack (07/11/2017 - 16.00u)
Geraadpleegd op 08 november 2017
Link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/h...mal-922523.html

Mijn mening: Ik kan mij deels wel vinden in de uitspraken van een groot deel Vlamingen. Er zijn genoeg aanwijsbare feiten die aantonen dat Waalse burgers een groter profijt halen in de sociale zekerheid. Vorig jaar verscheen er nog een artikel in De Tijd dat een zieke Waal zo'n 136 euro meer kost als een zieke Vlaming. Als de sociale zekerheid van een burger uit het ene gewest meer kost als die van een burger uit het andere gewest, waarom wordt deze dan niet opgesplitst? Hierbij volg ik de uitspraak dat Walen misbruik maken van de sociale zekerheid.

De uitspraak dat de meeste Walen lui zijn vind ik echter te kort door de bocht. De grote industriesteden hebben heel wat te maken met werkloosheid en armoede door foute beslissingen (te veel inzetten op staal/metaalindustrie) uit het verleden. Hieraan kunnen vele Waalse burgers niet doen maar is het dan de taak van de Vlaming om hun problemen op te lossen terwijl in Vlaanderen zelf heel wat financiële problemen zijn? Ik ben van mening van niet. Zeker als je het artikel van GVA leest dat er per Vlaming 1000 euro (!) per jaar naar Wallonië wordt versluist krijg ik het erg moeilijk om mij niet van mening te doen dat er in Wallonië wordt geprofiteerd.

Uiteraard hadden de Walen vroeger de rijkdom in het land in handen en 'profiteerde' de Vlaming. Hierin moet toch wel een kanttekening worden gemaakt dat de Vlamingen een hele tijd onderdrukt werden door de Walen. Een Vlaming en onze taal was minderwaardig, zie maar naar de universiteiten die een lange tijd colleges gaven in het Frans. Dit is vandaag de dag, gelukkig, helemaal niet in andere richting werkbaar. Beide gewesten hebben hun eigen cultuur en eigenheid die absoluut behouden moet blijven. Hiermee bedoel ik enkel dat het makkelijk is om te zeggen 'Wij hebben jullie vroeger ook nogal geholpen.' terwijl wij als Vlaming toen wel in een ander regime leefden als nu.

In het artikel gaat er ook een deel over migratie. Eerst en vooral moet er onderscheid gemaakt worden tussen de geïntegreerde migrant en de niet-geïntegreerde migrant. Bij migranten die weigeren zich te integreren heb ik maar één mening, terugsturen. Wij zijn zo goed (al dan niet omdat de EU ons verplicht) om migranten op te vangen. Als deze migranten dan vrouwen met een kort rokje gaan verkrachten, vrouwen in bikini gaan uitschelden voor hoer, ... waarom vangen we zulke mensen dan op? Deze verzieken naar mijn mening onze maatschappij enkel en horen hier niet thuis en moeten naar mijn mening met snelrecht veroordeeld worden en uitgewezen worden. Hoe sneller, des te minder kosten voor de burger.

In tweede instantie vind ik dat er onderscheid gemaakt moet worden in oorlogsvluchtelingen en gelukzoekers. We hebben in Vlaanderen onze handen vol met vluchtelingen die op vlucht zijn voor oorlog in hun land. Als er dan ook nog eens een hele groep gelukzoekers bij te pas komt wordt het allemaal wat te veel vind ik. Vlaanderen is momenteel al zo goed als vol gebouwd. Wetende dat deze vluchtelingen bijna allemaal nog een gezin achterna laten komen. Waar gaan we die onderdak bieden? Waarvan gaan we dat betalen? Wat met dakloze Vlamingen, maken deze even veel kans op onderdak en andere basisbehoeften?

Ik begrijp de ongerustheid van de Vlamingen hierin. Het begrip solidariteit is erg mooi tot de overheid solidair gaat spelen met jou geld zonder je hier enige keuze in hebt.

Artikel Tijd: https://www.tijd.be/politiek-econom...1&ts=1510138909

Artikel GVA: http://www.gva.be/cnt/dmf20170707_0...g-naar-wallonie
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.