actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2017, 20:37
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Weyts: ‘Budget voor dierenwelzijn met 182 procent gestegen’

Het budget voor dierenwelzijn is de voorbije jaren met 182 procent gestegen en de capaciteit van de Inspectie Dierenwelzijn is meer dan verdubbeld. Dat zegt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) naar aanleiding van de Werelddierendag van 4 oktober.

Met de zesde staatshervorming is Vlaanderen zelf bevoegd geworden voor het dierenwelzijnsbeleid. En de eerste Vlaamse minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) zit niet bepaald stil rond die nieuwe Vlaamse bevoegdheid.

Meer bewustwording rond dierenwelzijn en meer controles zijn de rode draad door het beleid van de N-VA-minister. Weyts wijst erop dat hij het budget voor dierenwelzijn heeft verhoogd van 2,2 miljoen euro bij de overheveling van de bevoegdheid tot 6,2 miljoen euro volgend jaar, een stijging van 182 procent. Daarnaast is de capaciteit van de Inspectie Dierenwelzijn meer dan verdubbeld. ‘Een echte dierenpolitie krijgt stilaan vorm’, aldus Weyts.

Die controlediensten zijn ook actiever op het terrein. Vorig jaar - dus nog vóór de uitbreiding van de dienst - deed de inspectie al 1.785 controles. Er werden per maand gemiddeld 63 waarschuwingen uitgedeeld (+142%) en 36 processen-verbaal opgesteld (+111%). 10 hondenkwekers verloren hun erkenning. 2.435 dieren werden in beslag genomen voor bescherming: meer dan 200 dieren per maand.

Overal een verantwoordelijke


Volgens minister Weyts hebben de politiekorpsen ook steeds meer oog voor dierenwelzijn. Zo hebben de meeste zones intussen een verantwoordelijke dierenwelzijn. ‘Ik ga nu een brief sturen naar alle politiezones met de vraag om de naam van hun verantwoordelijke dierenwelzijn door te geven’, zegt Weyts. ‘Zo krijgen ook de laatste politiezones zonder verantwoordelijke dierenwelzijn een zetje om dit in orde te brengen.’

Ook elk parket heeft nu een verantwoordelijke Dierenwelzijn. De Vlaamse regering heeft dierenwelzijn bovendien als een vervolgingsprioriteit voor de parketten doorgegeven.

Bron: De standaard (4/10/2017)
Geraadpleegd op 4/10/2017 om 20:40u
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171004_03112460

Mijn mening:
Als de cijfers die meneer Weyts vrijgeeft inderdaad kloppen heeft de zesde staatshervorming op dit vlak zijn nut bewezen. Dierenwelzijn is meer als ooit ter spraken met onder andere de discussie rond onverdoofd slachten. Hierin is mijn mening ook erg duidelijk: onverdoofd slachten van dieren kan niet. Niet enkel het onverdoofd slachten maar ook alle andere vormen van dierenleed zijn uit de boze voor mij. Dieren zijn net als ons levende wezens die met het nodige respect behandeld moeten worden. Ik kan enkel toejuichen dat er hard wordt opgetreden tegen mensen die de maatschappij verzieken door dieren te mishandelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.