actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2017, 13:06
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Hans Bonte niet tegen hoofddoeken in het politiekorps

Hans Bonte niet tegen hoofddoeken in het politiekorps

Het voorstel van het Amsterdams politiekorps om hoofddoeken toe te laten als onderdeel van het uniform kan op bijval rekenen van Hans Bonte, de burgemeester van Vilvoorde, dat vertelde hij in Terzake.

Eerder deze week kondigde de Amsterdamse politietop aan te overwegen om hoofddoeken toe te laten als deel van het politie-uniform. De politie hoopt zo meer agenten met een migratieachtergrond aan te werven.

Dit voorstel kan op bijval rekenen van Hans Bonte, de burgemeester van Vilvoorde. Volgens hem scoort ons korps, in tegenstelling tot veel van onze buurlanden, ondermaats als het op representativiteit. 'Ik droom van een situatie zoals in Amsterdam, waar 18 procent van het korps van allochtone afkomst is', zegt Bonte in Terzake.

Voorts benadrukt hij wel dat de keuze bij de lokale politiediensten moet laten. 'In België hebben we zeer goed georganiseerde lokale politiediensten, die zeer goed kunnen inspelen op de behoeften van de maatschappij die ze dienen.'

Volgens hem moeten ze de vrijheid krijgen om zelf te kunnen beslissen of zo’n maatregel nuttig is of niet.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170519_02889698

Mening
Op het eerste zicht lijkt het een goed idee. Iedereen mag zijn wie hij wil zijn en mag hierbij zijn geloofsovertuiging uitdrukken. Als ik de kwestie wat meer in detail bekijk, moet ik toch toegeven dat ik niet voor dit voorstel te vinden ben. Dit is niet omdat ik tegen een hoofddoek in openbare plaatsen ben, maar omdat in België elke ambtenaar neutraal moet zijn. Als politieagent wordt je aangesteld om op straat de orde te handhaven zonder geweld, maar ik betwijfel dat er niemand zal zijn dat de hoofddoek niet als provocerend ervaart. Ten slotte is het uniform voor elke agent hetzelfde, zodat een agent duidelijk herkend kan worden: donkerblauwe broek, donkerblauwe trui, stevige schoenen en een scheepje of een pet. Het hoofddeksel is niet weg te denken uit het politie-uniform, maar hoe gaan agenten hun hoofddeksel nog kunnen opzetten als ze al een hoofddoek dragen?

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 19th May 2017 om 13:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2017, 17:04
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Net als Melanie vind ik een hoofddoek bij agenten geen goed idee. Het uniform van een agent is zoals het is. Ook op vlak van integratie in de maatschappij vind ik dat een openbare ambtenaar zich neutraal moet kunnen opstellen tegenover de bevolking.
Iedereen heeft recht op zijn eigen geloof en leven we in een multiculturele samenleving maar hierbij moet ook naar de Belgische zijde van het plaatje worden gekeken.
Mijn standpunt over dit voorstel: neen, geen hoofddoek voor agenten. In Antwerpen was enkele maanden geleden ophef over de nieuwe politie-uniformen omdat deze een fluo geel accent hadden in plaats van een fluo oranje accent zoals de andere politiezones. Als dit niet mag vind ik de discussie over een hoofddoek zeker overbodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.