actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2007, 10:18
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Twee op drie jongens kiezen voor technisch- en beroepsonderwijs

Twee op drie jongens kiezen voor technisch- en beroepsonderwijs


Het aantal jongens in het algemeen secundair onderwijs (aso) neemt af: nog niet eens een op de drie kiest voor die onderwijsvorm. Vooral in Limburg is de toestand dramatisch. Daar volgt in de derde graad maar liefst 75 procent van de jongens tso of bso, zo blijkt uit een analyse van de UHasselt die De Morgen kon inkijken.

Meer meisjes aan unief
Dat zo weinig jongens voor aso kiezen, heeft ook consequenties in het hoger onderwijs. Jongens verliezen steeds meer terrein aan de universiteiten. Volledige sectoren "dreigen" vrouwelijk te worden. "Ik snap niet dat ze nog campagnes lanceren om meer jongeren naar het technisch onderwijs te lokken", zegt vicerector Mieke Van Haegendoren van de Universiteit Hasselt.

Tien jaar geleden was de studentenbevolking nog netjes verdeeld onder jongens en meisjes. Anno 2007 is het verschil duidelijk: aan de UGent studeert 57 procent meisjes, in Brussel 56 procent, Leuven volgt met 55 procent en in Antwerpen is het percentage aangegroeid tot 54 procent.

Limburg
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) beaamt dat vooral in Limburg de toestand niet gunstig is maar vindt dat de algemene tendens in Vlaanderen voorlopig niet onrustwekkend is.

(hln, 16/10/2007)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2007, 15:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
"Ik snap niet dat ze nog campagnes lanceren om meer jongeren naar het technisch onderwijs te lokken"

Misschien omdat er een serieus tekort is aan technisch geschoolden/vakwerklui?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th October 2007, 18:53
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Als je afstudeerd in een technische richting kan je nog kiezen tussen verder studeren of direct gaan te werken. Het werk aanbod is groot voor mensen die uit TSO of BSO komen. Dus waarom zou je er niet voorkiezen. Zelf heb ik ook TSO gedaan omdat ik dan meer in aanraking zou komen met het praktische.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th October 2007, 19:12
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Meer TSO of BSO is daarom niet slechter

Ik vind dit zeker geen slechte cijfers. Als je uit een TSO of een BSO richting komt, ben je zeker niet minderwaardig. Integendeel zelfs: waar blijven we anders onze goede vaklui halen? Als je van een TSO of BSO richting komt, is de kans ook groot dat je direct aan het werk kan. Na een ASO richting moet je meestal nog verderstuderen om werk te vinden...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th October 2007, 19:29
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik vind de cijfers ook wel goed. Er is een groot aanbod van TSO en BSO richtingen. Ik heb zelf ook TSO gedaan en ben hier wel tevreden over. Ik heb ook nog even goed de kans om verder te studeren, moest het nu niet lukken heb ik nog wel een diploma waar ik op kan terug vallen, al is het maar een A2. Je hebt in de loop der jaren ook praktijk gekregen dus je weet wel waarover het gaat en dit is in ASO niet.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th October 2007, 20:52
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Ik vind dit zeker goede cijfers. Er zijn in vele sectoren "stielmannen" te weinig, dus als er meer en meer jongens kiezen voor een TSO of BSO richting kan dat tekort misschien ook opgevangen worden. Ik zie er zeker geen graten in.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th October 2007, 22:22
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Dit is helemaal geen nieuw verschijnsel. Als we kijken naar pakweg 30 jaar geleden, waren er ook meer jongens als meisjes in BSO en TSO. Oké, het is een tijdje slecht gegaan met deze richtingen,vandaar nu de vraag naar zoveel stielmannen. Ik vind dit helemaal geen slechte zaak, want die zijn er ook nodig, en er zijn vacatures in overvloed. Misschien dat die wel binnen enkele jaren opgevuld raken door Belgen, zodat we geen 'vreemdelingen' nodig hebben om deze knelpuntberoepen uit te oefenen (en dit is helemaal niet racistisch bedoeld..)!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.