actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2013, 06:59
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Gemeenten besparen op Sinterklaas

Om de stadskas wat te ontzien, besparen veel gemeenten nu ook op de viering van Sinterklaas.
Geen blijde intrede van de Sint meer in Diest. De goedheilige man verstopt zich dit jaar in het Cultuurcentrum, waar kinderen na betaling van 5 euro naar een show kunnen kijken. Wie dat geld niet heeft, mag pas na afloop binnen. ‘Erg jammer. Sinterklaas is het feest bij uitstek voor álle kinderen, niet enkel de rijke’, reageert het Sint-Nicolaasgenootschap. Ook andere gemeenten besparen op de Sint, zoals Leuven, Genk én – jawel – Sint-Niklaas.

Daar is de rondgang van Sinterklaas langs de kinderdagverblijven geschrapt. In Brugge had hij dit jaar maar twee Pieten bij.

Zowel in Leuven als in Diest is er voor alle kinderen nog snoep, maar in Genk is er zelfs voor die traktatie geen geld. Het feest is er van de agenda geschrapt. ‘We hebben beslist om de show voortaan maar om het andere jaar te organiseren. Voornamelijk om budgettaire redenen’, zegt een medewerkster.

‘De lokale besturen moeten nu eenmaal besparen. Dan moeten er keuzes gemaakt worden, en die zijn niet altijd populair’, zegt Jan Leroy van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten. ‘Elke keer wordt wel een bepaalde doelgroep getroffen. Misschien is het jammer voor de kinderen, maar ze hebben de Sint vorige week op televisie zien aankomen in Antwerpen. Dat is toch al iets.’

Bron: De Standaard, 23/11/'13
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131122_00852847

Eigen mening: Of het feest van Sinterklaas voor iedereen even maatschappelijk relevant is, dat denk ik niet. Maar wat ik in dit artikel wel wil aanhalen, is dat ik het jammer vind dat de gemeenten gaan besparen op feesten zoals Sinterklaas. Ik begrijp dat de economische situatie niet overal even goed verloopt en dat er hier en daar op dingen bespaard moet worden. Maar kinderen laten betalen om Sinterklaas te mogen zien? Of Sinterklaas maar om het jaar laten komen? Dat vind ik een spijtige zaak. Zoals ook in het artikel wordt aangehaald, is Sinterklaas een feest voor alle kinderen. Door de kinderen dan te laten betalen, worden de armeren onderons alleen maar 'gestraft' omdat zij dit geld niet hebben. Ook wordt er zo weer een kloof gevormd op sociaal vlak, want kinderen uit een kansarme familie gaan Sinterklaas misschien nooit in levende lijven kunnen zien. Wat op school dan weer zorgt verwarring bij de kinderen.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 23rd November 2013 om 07:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2013, 23:53
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Net zoals Cynthia vind ik het artikel ook minder maatschappelijk relevant, maar het gaat hier voornamelijk over de besparingen. Naar mijn mening is het logisch dat gemeenten gaan besparen hierop, aangezien zij ook de economische crisis voelen. Wanneer ze dan kunnen kiezen tussen mensen ontslaan of besparen op dergelijke gebeurtenissen, dan is de keuze naar mijn mening snel gemaakt. Wel vind ik persoonlijk dat men Sinterklaas in de kleuter- en basisscholen niet mag afschaffen. Zo kunnen de kinderen uit armere gezinnen toch nog Sinterklaas ontmoeten en dit zullen zij zeker appreciëren, aangezien deze gezinnen zich vaak uitgesloten voelen in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.