actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2013, 15:44
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Zelfstandigen krijgen evenveel kinderbijslag als gewone werknemers

Zelfstandigen krijgen evenveel kinderbijslag als gewone werknemers

Vanaf halfweg 2014 krijgen kinderen van zelfstandigen evenveel kinderbijslag als kinderen van gewone werknemers. Dat heeft de ministerraad vrijdag beslist. Voor zelfstandigen in moeilijkheden komt er ook een sociale aanvulling.
In ons land krijgen in totaal 2,7 miljoen kinderen kinderbijslag. Er is sprake van 208.000 kinderen van zelfstandigen, verdeeld over 112.000 gezinnen. Vanaf halfweg volgend jaar stijgt hun bijslag voor het eerste kind van 84,43 naar 90,28 euro per maand. De gelijkschakeling kost alles samen 24 miljoen euro. De ingreep, die nog groen licht moet krijgen van het parlement, treedt op 30 juni in werking, net voor de bevoegdheid wordt overgeheveld naar de gemeenschappen. Daarmee is 6,4 miljard euro gemoeid.

Premier Elio Di Rupo, minister van Zelfstandigen Sabine Laruelle en staatssecretaris voor Sociale Zaken Philippe Courard benadrukten na afloop van de ministerraad het historische karakter van de beslissing. Tien jaar geleden kregen zelfstandigen voor hun eerste kind amper 36,93 euro per maand. Met de nieuwe verhoging is sprake van een stijging met 140 procent ten opzichte van 2003.

Daarnaast krijgen zelfstandigen in financiële problemen vanaf juni 2014 een sociale aanvulling op de kinderbijslag. Momenteel bestaat iets gelijkaardigs voor langdurig werklozen. De aanvulling zal gelden voor zelfstandigen die genieten van de sociale verzekering in geval van faillissement, die maximaal twaalf maanden geldt. De financiële aanvulling voor hun eerste en tweede kind bedraagt respectievelijk 45,96 en 28,49 euro. Vanaf het derde kind geldt een supplement van 5 euro per kind. In een eenoudergezin gaat het om 22,97 euro vanaf het derde kind.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131122_00851074

Mening
Ik vind het positief dat zelfstandigen even veel kinderbijslag gaan krijgen als een gewone werknemer. Het zijn ook kinderen en die kosten even veel voor een werknemer als voor een zelfstandige. Het nadeel aan deze invoering is dat dit heel wat geld gaat kosten, 24 miljoen euro. Dit is wel een groot bedrag maar ik denk dat dit het wel waard is. Als we zien in hoeverre het bedrag van kinderbijslag voor zelfstandigen in de loop van de jaren al is vermeerderd, denk ik dat na deze regeling hun zorgen hierover verdwenen zijn. Elke ouder wil dat zijn kind dezelfde kansen krijgt dan het kind van iemand anders. Laat ons nu hopen dat de regering deze maatregel goedkeurt.

Laatst aangepast door S*ijn Verbraecken : 22nd November 2013 om 15:53.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2013, 14:23
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik denk ook dat dit een goed initiatief is en dat kinderen van zelfstandigen evenveel recht hebben op dit geld dan kinderen van 'gewone' werknemers. De opmerking van Stijn over de grotere uitgaven kan ik wel volgen want momenteel heeft de overheid niet echt geld te veel. Maar dit weegt natuurlijk niet op tegen de argumenten die er zijn om elk kind het recht te geven op dezelfde hoeveelheid geld.
Goed plan!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2013, 18:48
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind het een heel goed initiatief om evenveel kinderbijslag te geven voor kinderen van zelfstandige als voor kinderen van "gewone" werknemers. Elk kind brengt evenveel zorgen met zich mee. Elk kind kost dus evenveel geld. Waarom zouden kinderen van zelfstandigen dan meer of minder geld moeten krijgen dan kinderen van "gewone" werknemers? We trekken de statuten al op verschillende vlakken gelijk. Om nu ook de kinderbijslag gelijk te trekken, is een goed initiatief. Goed gedaan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2013, 23:46
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Ik vind het net zoals de andere twee dames een heel goed initiatief. Naar mijn mening is het voor vele zelfstandigen een positief bericht. Ze hebben net zoals werknemers ook kinderen, deze moeten ook onderhouden worden en kosten veel geld. Veel kleine zelfstandigen voelen de economische crisis, waardoor de ondernemer en zijn gezin het moeilijk krijgen. Ik ben van mening dat het zeker een stap in de goede richting is, ondanks het kostenplaatje.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.