actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2017, 13:56
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
Pamela Anderson tikt minister Weyts op de vingers

De Amerikaanse celebrity Pamela Anderson heeft een brief geschreven aan de Vlaamse minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA). De actrice drukt daarin haar grote bezorgdheid uit, omdat er nog geen concreet voorstel is voor een verbod op de kweek van pelsdieren voor bontproductie in Vlaanderen. Dat schrijft Gaia in een persbericht.

‘Ik was nochtans zeer opgetogen dat mijn vrienden van Peta en Gaia mij lieten weten dat u een lans brak voor een verbod op de pelsdierhouderij in Vlaanderen,’ schrijft de actrice. Over een kleine veertien dagen is het jaar ten einde en ‘nog steeds geen wet die deze wrede industrie verbiedt’, ook al had Weyts wel beloofd om een concreet voorstel te doen voor het einde van 2017.

‘Elke dag uitstel is een dag vol ellende’
‘Elke dag dat een dergelijke wetgeving wordt uitgesteld, is een dag vol ellende voor meer dan 200.000 nertsen in de Vlaamse kwekerijen, waar ze in gevangenschap, dicht opeengepakt in een kleine kooi, na een leven vol leed en frustratie gedood worden voor een modegril die niemand nodig heeft, en steeds minder mensen willen.’

‘Kom alstublieft uw engagement voor een wettelijk verbod na en stel niet langer uit,’ drukt Pamela Anderson Ben Weyts op het hart. ‘Zo sluit u zich aan bij o.a. Oostenrijk, Kroatië, Nederland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en dichter bij huis, het Brussels Gewest en Wallonië, die reeds erkenden dat die barbaarse wreedheid onaanvaardbaar is in een beschaafd land.’

Klare wijn
‘Ik kijk uit naar uw antwoord,’ besluit Pamela Anderson, die de minister vraagt zijn antwoord te mailen, weliswaar niet rechtstreeks naar haar: ‘U kunt me bereiken door te mailen naar Gaia-directeur Ann De Greef’, besluit ze haar brief.

Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch dringt er nu net als Pamela Anderson bij de minister op aan om zijn verbintenis na te komen: ‘Minister Weyts moet nu klare wijn schenken en hoogst dringend opleveren. Er is echt haast bij. Nertsenhouders voelen de bui hangen en willen snel nog uitbreiden.’

‘Vier kwekers kregen na een aanslepende juridische procedure uiteindelijk groen licht en mogen uitbreiden, ondanks dat minister Joke Schauvliege (CD&V) telkens weigerde. Maar De Raad van State verwierp het verwijzen naar een beleidsintentie (in dit geval een wettelijk verbod aankondigen) waarop de minister van Landbouw en Omgeving zich beriep, als weigeringsgrond. Enkel een klaar en duidelijk wettelijk verbod kan die tendens stoppen. Zo weten nertsenfokkers waar ze aan toe zijn en krijgen ze rechtszekerheid. Meer dan 200.000 nertsen, die in Vlaanderen na een kort, ellendig leven, vergast worden voor bont, hopen op een eindejaarsgeschenk’, aldus Vandenbosch.

Bron: De Standaard, 16 december 2017. Van http://www.standaard.be/cnt/dmf20171216_03246994

Mening:
Ik schrok van het aantal nertsen dat momenteel in Belgische kwekerijen gehouden wordt. Ik veronderstelde dat er momenteel bijna exclusief nep bont gebruikt werd voor de productie van kledij. Dit leek me een logisch gevolg van de veelvuldige en gruwelijke mediaberichten over hoe dieren die gekweekt worden voor voedsel of hun vocht behandeld worden. Dit blijkt ook te kloppen als je weet hoeveel nertsen er moeten sterven om een bontjas te kunnen maken: 30 tot 60, afhankelijk van de grootte van de dieren. Dat zijn dus 30 tot 60 levende wezens zoals u en ik. Dit cijfer en andere cijfers over bont kan u vinden op deze website: https://www.bontvoordieren.nl/bont/bontjassen/

Ook de gemiddelde Belg heeft zoals ik veronderstelde al ingezien dat bont kopen wreed en een overvloedige opoffering van dieren is. Laat u dus niet beetnemen door de woordkeuze van Pamela Anderson, de Belgen kopen echt niet zo veel bont als dit artikel u doet denken. Als er op dit moment 200.000 nertsen in België gehouden worden, kunnen daar 3000 tot 6000 bontjassen van gemaakt worden. Als er in België minder dan 6000 bontjassen per jaar verkocht worden, vind ik dat eigenlijk al een laag aantal en is de kans erg reëel dat niemand die bont koopt deze post ooit te zien krijgt. Begrijp me niet verkeerd, ik sta volledig achter een wetgeving tegen deze kwekerijen. Ik vind het echter wel belangrijk bewust te zijn van hoe formuleringen gebruikt worden om je reactie en gedachten over iets te beïnvloeden. Heiligt het doel de middelen?

PETA staat in mijn boekje al jaren bekend voor het misbruiken van het verdraaien van woorden en formuleringen. Zo publiceren ze vaak advertenties, afbeeldingen en artikels die op zijn minst misleidend te noemen zijn. Los daarvan vind ik ook dat PETA echt niet in het welzijn van dieren handelt, aangezien ze de meest dodelijke asielen hebben van allemaal. Zo werden ze bijna verplicht om een statuut als slachthuis aan te vragen omdat ze in plaats van naar nieuwe eigenaars voor hun dieren te zoeken de dieren simpelweg allemaal doodden nog voor het wettelijke minimumtermijn dat ze de dieren in leven moesten houden verlopen was. Ik bekijk dus alles waarbij PETA als bondgenoot vermeld wordt met een erg kritische blik.

Los daarvan vind ik deze actie van Pamela Anderson erg terecht. Ik zie persoonlijk ook niet in hoe echte pels of vacht gebruiken een meerwaarde is ten opzichte van nep bont. De enige reden die ik kan bedenken waarom mensen nog echt bont zouden kopen is misschien omdat ze vinden dat het er mooier uitziet. In dat geval vind ik toch wel dat die personen moeten begrijpen dat het net iets belangrijker is dat er geen meerdere levende wezens sterven zodanig dat ze een iets mooier of authentieker kledingstuk kunnen hebben.

Ik vind het wel erg jammer dat hier een Amerikaanse "celebrity" een brief voor naar onze minister moet schrijven, alvorens er aandacht gevestigd wordt op het feit dat de minister een eerder gemaakt belofte niet nakomt. Het is volgens mij ergens wel toonaangevend voor het huidig politiek milieu dat een politicus beloftes maakt en ze later niet nakomt. Er is geen sprake van on- of overmacht, hij maakt de belofte en komt ze gewoonweg niet na. En dat kan zomaar als je een officiële vertegenwoordiger van het volk bent. Beloftes maken om stemmen te ronselen of mensen even tevreden te stellen is één ding, maar die beloftes niet nakomen is natuurlijk nog een heel andere zaak. Binnen dat kader vraag ik me ook af wanneer die omstreden muur tussen de Verenigde Staten en Mexico er nu eigenlijk komt...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.