actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2015, 09:36
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Dochter Koen Wauters (11) trouwt met oudere man

Met een opvallende spot wil kinderrechtenorganisatie Plan België, waarvan Koen Wauters ambassadeur is, mensen bewustmaken van de impact van kindhuwelijken in het Zuiden.

Met tranen in de ogen knikt Zita ‘ja’ wanneer de burgemeester haar vraagt of ze de man die naast haar staat tot haar wettige echtgenoot wil nemen. Koen Wauters en Valerie De Booser kijken verbeten toe. Wat er heel even uitziet als een heuglijke dag - Koen en Valerie die op het punt staan hun huwelijksbeloften te hernieuwen – draait uit op het sombere huwelijk van Zita met een veel oudere man.

‘Harde realiteit’

Koen Wauters: ‘Voor ons was het huwelijk maar toneel. Zita was in de goede handen van regisseur Stijn Coninx. Maar voor miljoenen meisjes is dit de harde realiteit.’

Per minuut trouwen 27 minderjarige meisjes. Meisjes die hun kansen op zelfontwikkeling en onderwijs beknot zien, zwanger worden terwijl hun lichaam daar nog niet klaar voor is en vaak met partnergeweld te maken krijgen. Zo blijven ze vastzitten in een spiraal van armoede.

‘Op het moment dat ik Zita naast die oudere man zag staan, ging een koude rilling door me heen. Ik besef dat het voor veel ouders in ontwikkelingslanden niet eens een keuze is om hun dochter uit te huwelijken. Maar zelf kan ik het me niet inbeelden’, zei mama Valerie De Booser na de opnames van de spot.

Overheid wakkerschudden

Plan België wil op die manier ook de Belgische overheid wakker schudden om concreet actie te ondernemen. Daarnaast moet België haar partnerlanden steunen om nationale actieplannen tegen kindhuwelijken te ontwikkelen.

In het Zuiden lobbyt Plan België voor betere wetgeving en staat ze overheden bij om kindhuwelijken aan te pakken. In de lokale gemeenschappen sensibiliseert Plan kinderen en hun ouders over de risico’s van kindhuwelijken. Getrouwde en gescheiden meisjes krijgen nieuwe kansen. De ngo focust ook op onderwijs, want een geschoold meisje heeft tot drie keer meer kans om pas na haar achttiende te trouwen.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151008_01908814

Datum: 08/10/2015

Eigen mening: Je hoort dit soms wel eens op het nieuws of leest dit in de krant, maar je beseft dan niet zo goed dat dit wel heel vaak voorkomt. Per minuut trouwen er 27 minderjarige meisjes en dit gebeurt vooral in ontwikkelingslanden. Als je dit leest dan besef je toch wel wat een geluk je zelf hebt, dat je dit zelf als meisje niet hebt moeten meemaken. Deze jonge kinderen hun rechten worden gewoon afgenomen en voor veel ouders is het niet eens een keuze om hun dochter uit te huwelijken. Deze meisjes worden dan zwanger en krijgen te maken met partnergeweld. Hun kansen op zelfontwikkeling en onderwijs zien ze zomaar langs hun neus voorbij gaan. Ik ben heel blij dat er in België een organisatie bestaat die dit willen bestrijden, want kinderen moeten kind kunnen zijn en het recht hebben op het maken van hun eigen keuzes. Ik vind dat dit onderwerp en zeker deze organisatie wat meer in de media mogen komen, zodat er misschien nog andere mensen zijn die zich willen aansluiten bij Plan België. Ik vind dat we andere landen moeten blijven steunen om dit soort problematiek uit de wereld te helpen.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 8th October 2015 om 09:55.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.