actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2018, 22:58
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/proefproject-met-statiegeld-in-wallonie-geeft-vi

Proefproject met statiegeld in Wallonië geeft vijf eurocent per ingezameld blikje

In de strijd tegen zwerfvuil start midden dit jaar in een vijftiental Waalse gemeenten een pilootproject rond de inzameling van blikjes. Er wordt een premie van vijf eurocent voorzien per blikje dat wordt teruggebracht naar een machine.

Wie in één van de deelnemende gemeenten een blikje terugbrengt naar een machine op een openbare plaats of handelsplaats, zal een premie van vijf eurocent krijgen. De verkoopsprijs van het blikje verandert niet. De premie zal betaald worden door Fost-Plus, de private organisatie die instaat voor de inzameling van het huishoudelijke verpakkingsafval. De federaties van de voedingsindustrie (Fevia) en van handel en diensten (Comeos) zouden eind deze week het licht op groen zetten.

Jeugdbewegingen

“Het project viseert de achtergelaten blikjes aan de rand van autowegen, die jeugdbewegingen bijvoorbeeld zouden kunnen inzamelen, maar we weten dat er ook thuis zal ingezameld worden”, stelt Waals minister van Milieu Carlo Di Antonio. Het pilootproject moet een bijdrage leveren aan het ook in Wallonië gevoerde debat over de mogelijke invoering van statiegeld op blikjes. Dat zou in Wallonië ten vroegste tegen midden 2020 gebeuren.

Bron: Het Laatste Nieuws, 26/03/2018, 22:49
Link: https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...likje~a2b951ca/

Eigen mening: Hoewel ik mezelf een natuurliefhebber beschouw en ik zelf ook best wat aandacht geef aan het milieu, denk ik niet dat de dit oplossing is die we zoeken.
Zwerfvuil is, zonder twijfel, een zeer groot probleem: van schildpadden die verstrikt zaken in drijvend plastic tot koeien waarvan de maag geperforeerd wordt door gemalen metaal van blikjes.. Dit enkel en alleen door de luiheid van de mens. De fauna en flora kan dit niet oneindig aan.
Ik steun dus zeker elk initiatief om hier iets aan te doen. Echter ben ik er wel van overtuigd dat dit voorstel de bal mis slaat. Ten eerste gaat de 5 eurocent, die je mogelijks kan krijgen, de vervuilers zeker niet op andere gedachten brengen. Ten tweede gaat dit, zoals het artikel zelf ook aangeeft, leiden tot misbruik. Ik zie het zo voor mij: mensen die vuilbakken leeg halen om de blikjes eruit te nemen en rest op straat te laten liggen.. Wat mij een betere optie lijkt, is sensibiliseren en dit van jongs af aan. Ik hoop dat de toekomst gaat uitwijzen dat dit toch deels een oplossing kan bieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.