actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2012, 11:32
V*ncent.Grieten V*ncent.Grieten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 25
Agente laat senioren 6 kilometer omlopen

Een bejaarde voetganger (82) werd zaterdagavond, op tien meter van zijn woning in de Ziekebeemdenstraat, wandelen gestuurd door een vrouwelijke politieagente. Die was ingezet bij de ordehandhaving op KV Mechelen en wilde hem een ommetje van zes kilometer laten maken.
Richard Walschaerts heeft zaterdagnacht slecht geslapen. Wat de tachtiger overkwam, stemt tot nadenken. De man doet, samen met zijn vriendin, Maria Bastiaens (76), al veertien jaar vrijwilligerswerk in het Hof van Egmont in de Hendrik Speecqvest.

Walschaerts: "Met veel plezier steken we een handje toe. Op zaterdagavond rijden er geen autobussen meer naar de Kerkhoflei en ook de laatste taxirit is al voorbij. Daarom gingen we te voet naar mijn woning in de Ziekebeemdenstraat, vlak naast het stadion van KV Mechelen dat thuis speelde tegen Anderlecht. Het was een fikse wandeling."

Ter hoogte van woning 7, op enkele meters van hun woning, hield een vrouwelijke politieagente hen tegen. "Ik heb wel tien keer gezegd en gewezen dat ik naar mijn eigen woning wou gaan, maar er was geen doorkomen aan", zegt Walschaerts. "Een collega van de agente kwam zelfs de opmerking maken dat ze 'een proces-verbaal voor smaad' konden maken, als we niet op onze stappen zouden terugkeren." Uiteindelijk zocht de man hulp bij een bevriende steward in het stadion van Malinwa. Zo werd een andere politieagent opgeroepen, die Richard en zijn vriendin wel doorliet.

Volgens burgemeester Bart Somers (Open Vld) kan dit gedrag niet door de beugel. Hij zegt dat inspecteurs duidelijk de briefing krijgen dat ze bewoners wel moeten doorlaten. "Dit is ongehoord, onbeschoft en machtsmisbruik. Daar zijn geen andere woorden voor. We gaan nu onderzoeken wie deze mensen zo heeft behandeld", stelt hij.

BRON: GVA 5/11
MENING:
Dit is wel een zeer duidelijk voorbeeld van machtsmisbruik door de politie. De politie krijgt orders om voor rust te zorgen tijdens een voetbalmatch, zowel binnen als buiten het stadion. Maar ik denk niet dat je een bejaard koppeltje een mogelijke bedreiging zou kunnen aanzien. Volgens mij had de agente de 2 bejaarden gewoon moeten doorlaten, en geen 6 km laten wandelen. Dit is zeker en vast geen oplossing. Als de agente denkt dat alle bejaarden zo een fikse wandeling nog aan kunnen, heeft ze het fout. Dit artikel is nu choquerend omdat het over bejaarden ging, maar zelfs voor sommige jongere mensen zou deze wandeling ook niet al te comfortabel zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.